Kouluun kiinnittymisen yhteys minäpystyvyyteen 9.-luokkalaisilla nuorilla
Päivämäärä
2024
2024:80 | 2025:9
Aiempi tutkimus yhdistää kouluun kiinnittymisen ja minäpystyvyyden ilmiöt
toisiinsa, mutta niiden yhteyttä on tarkasteltu yhä suhteellisen vähän. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroavatko heikosti, keskiverrosti ja vahvasti
kouluun kiinnittyneet 9.-luokkalaiset nuoret minäpystyvyyden suhteen toisistaan. Lisäksi tarkasteltiin, millainen kouluun kiinnittyminen ja minäpystyvyys
yleisesti ottaen näillä nuorilla on.
Tutkimuksessa käytetty aineisto on kerätty osana Tavoitteena Tutkinto
(TATU) – Katse nuorten positiivisiin kehityskulkuihin -tutkimushanketta. Aineisto kerättiin 9.-luokkalaisilta nuorilta (N = 126) yhdestä keskisuuresta kaupungista Suomesta. Aineiston analysoinnissa käytettiin Spearmanin korrelaatiokerrointa, t-testiä ja Mann-Whitneyn U-testiä sekä yksisuuntaista varianssianalyysia ja Kruskal-Wallisin testiä.
Tulokset osoittivat, että nuoret arvioivat kouluun kiinnittymisensä ja minäpystyvyytensä keskimääräistä vahvemmaksi, mutta sukupuolten välillä ei ollut
eroja. Kouluun kiinnittyminen ja minäpystyvyys olivat positiivisesti yhteydessä
toisiinsa. Heikosti, keskiverrosti ja vahvasti kouluun kiinnittyneet nuoret erosivat minäpystyvyyden suhteen toisistaan. Vahvasti kiinnittyneet arvioivat minäpystyvyytensä vahvimmaksi jokaisella kuudella minäpystyvyyden osa-alueella.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että mitä vahvemmin nuori on
kiinnittynyt kouluun, sitä vahvempi hänen minäpystyvyytensäkin on. Tulokset
osoittivat myös, että heikosti kiinnittyneiden ryhmässä esiintyi eniten hajontaa ja
oppimisen itsesäätelyn minäpystyvyys arvioitiin heikoimmaksi. Näin ollen heikosti kiinnittyneiden nuorten keskinäinen erilaisuus ja oppilaiden itsesäätelytaitojen tukeminen tulisi huomioida koulussa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29773]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kouluun kiinnittymisen muutokset siirryttäessä alakoulusta yläkouluun
Vainio, Anni; Jukko, Miia (2015)Jukko, Miia ja Vainio, Anni. 2015. Kouluun kiinnittymisen muutokset siirryt-täessä alakoulusta yläkouluun. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. Tämän tutkimuksen ... -
Nuorten koulutustavoitteet ja niiden yhteys kouluun kiinnittymiseen : pitkittäistutkimus yläkoulun alusta toiselle asteelle
Rinne, Mikko (2024)Tässä tutkimuksessa tarkastelin, miten nuorten itselleen asettama koulutustavoite eli ylin koulutusaste, jonka nuoret suunnittelevat suorittavansa, muuttuu yläkoulun alusta toisen asteen opintojen loppuun. Tutkin myös, ... -
Sukupuoli, vanhempien koulutustaso ja koulukiusaamisroolit emotionaalisen ja kognitiivisen kouluun kiinnittymisen selittäjinä kuudennella ja seitsemännellä luokalla
Laivamaa, Elias; Räty, Tuomas (2022)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia, millä tavoin oppilaan sukupuoli, vanhempien koulutustaso sekä kiusaamisroolit (kiusaaja, kiusattu, samanaikaisesti molemmat), selittävät emotionaalisen ja kognitiivisen ... -
Kolmasluokkalaisten oppilaiden lukemistaitojen, matemaattisten taitojen ja kouluun kiinnittymisen yhteydet
Mäkivierikko, Anu (2015)Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena oli selvittää kolmasluokkalaisten oppilaiden lukemistaitojen, matemaattisten taitojen ja kouluun kiinnittymisen yhteyksiä. Tarkoituksena oli myös selvittää, onko oppilaiden kouluun ... -
Kouluun kiinnittymisen yhteys koulumenestykseen - Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Keränen, Kim (2018)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvittää alakouluikäisten lasten kouluun kiinnittymisen ja koulumenestyksen välistä yhteyttä. Tutkimuksen metodi oli systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Systemaattisen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.