Evolution du populisme en Finlande : continuités et ruptures dans la construction de l’identité des partis populistes finlandais entre 1959 et 2019
Tämä väitöskirja tutkii kolmen suomalaisen populistisen puolueen - Suomen Maaseudun Puolueen, Perussuomalaisten ja Sinisen Tulevaisuuden - identiteettien rakentumista, sekä yleisemmin populistisen identiteetin kehittymistä Suomessa vuosien 1959 ja 2019 välillä. Tutkimus tarkastelee, miten nämä puolueet ovat muokanneet identiteettiään, miten se on kehittynyt ajan kuluessa, sekä niitä teemoja, jotka luonnehtivat ja määrittelevät sen jatkuvuutta ja murroksia. Tutkimuksessa analysoitavat teemat koskevat maaseutua, kansallismielisyyttä, poliittista identiteettiä ja sukupuolikysymyksiä.
Pääasiallisena aineistona ovat puolueiden poliittiset ohjelmat, sekä entisten kansanedustajien haastattelut ja puolueen jäsenten kirjoittamat kirjat. Tutkimusmenetelmiin kuuluvat teemallinen analyysi ja kriittinen diskurssianalyysi, joita täydennetään historiallisella lähestymistavalla.
Tässä tutkimuksessa identiteettiä tarkastellaan erottautumisen logiikkana, ja populismi ymmärretään diskurssia hyödyntävänä dikotomiana. Painopiste on suomalaisten populististen puolueiden virallisessa diskurssissa, ei yksittäisten poliitikkojen näkökulmissa. Tulokset osoittavat, että puolueiden populistinen identiteetti sopeutuu niiden toimintaympäristön muutoksiin, ja että populistista identiteettiä rakentavat elementit muokkaantuvat vuosikymmenten kuluessa. Viimeisimpänä merkittävänä muutoksena voidaan havaita kansallismielisyyden keskeisyys populistisen identiteetin rakentumisessa.
Tutkimus tarjoaa poliittishistoriallisen analyysin Suomen Maaseudun Puolueen, Perussuomalaisten ja Sinisen Tulevaisuuden kehityksestä. Se valottaa suomalaisten populististen puolueiden identiteetin kehitystä pitkällä aikavälillä, kuvaten populismin monimutkaisuutta Suomessa ja sen muutosta vuosikymmenten varrella. Tarjoamalla kattavan tapaustutkimuksen populistisista puolueista Suomessa se rikastuttaa ymmärrystämme tästä poliittisesta ilmiöstä.
...
This dissertation examines the construction of the identity of three Finnish populist parties: the Finnish Rural Party, the Finns Party, and the Blue Reform, and thus the evolution of Finnish populist identity spanning the period from 1959 to 2019. It explores how these parties have shaped their identity, its evolution over time, as well as the themes that characterize it and the elements of continuity and rupture that define it. The analysed themes include rurality, nationalism, political identity, and gender issues.
The primary data used includes the parties' official political programmes, supplemented by interviews with former MPs and partisan literature. Research methods include thematic analysis and critical discourse analysis, combined with a historical approach.
In this study, identity is considered as a logic of differentiation, and populism viewed as a dichotomy exploiting discourse as a medium. The focus is on the official discourse of Finnish populist parties. The results show that the populist identity of parties adapts to changes in the context in which they operate, and that the importance given to the elements that compose it evolves over decades, with nationalism now taking a prominent place.
This research provides a politico-historical analysis of the evolution of the Finnish Rural Party, the Perussuomalaiset, and the Blue Reform. It highlights the evolution of the identity of Finnish populist parties over the long term, illustrating the complexity of populism in Finland and its transformation over the decades. By providing a case study on populist parties, it enriches our understanding of this political phenomenon.
...
Cette thèse examine la construction de l’identité de trois partis populistes finlandais : le Parti Rural de Finlande, les Perussuomalaiset et l’Avenir bleu, sur la période allant de 1959 à 2019. Elle explore comment ces partis ont forgé leur identité, son évolution au fil du temps, ainsi que les thèmes qui la caractérisent et les éléments de continuité et de rupture qui la définissent. Les thématiques analysées portent sur la ruralité, le nationalisme, l’identité politique et les questions de genre.
Les données principales utilisées incluent les programmes politiques officiels des partis, complétées par des entretiens avec d’anciens députés et des ouvrages partisans. Les méthodes de recherche comprennent l’analyse thématique et l’analyse critique du discours, associées à une approche historique.
Dans cette étude, l’identité est envisagée comme une logique de différenciation, le populisme comme une dichotomie exploitant le discours comme vecteur. L’accent est mis sur le discours officiel des partis populistes finlandais. Les résultats montrent que l’identité populiste des partis s’adapte aux évolutions du contexte dans lequel ils opèrent, et que l’importance accordée aux éléments qui la composent évolue au fil des décennies, le nationalisme prenant désormais une place prépondérante.
Cette recherche offre une analyse politico-historique de l’évolution du Parti Rural de Finlande, des Perussuomalaiset et de l’Avenir bleu. Elle met en lumière l’évolution de l’identité des partis populistes finlandais sur le long terme, illustrant la complexité du populisme en Finlande et sa transformation au fil des décennies. En fournissant une étude de cas sur les partis populistes, elle enrichit notre compréhension de ce phénomène politique.
...
Publisher
Jyväskylän yliopistoISBN
978-952-86-0188-3ISSN Search the Publication Forum
2489-9003Metadata
Show full item recordCollections
- JYU Dissertations [870]
- Väitöskirjat [3599]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
La beauté botanique de la nature bretonne pour tous : construction multimodale de l’identité d’Yves Rocher sur son site Internet
Suomäki, Annariina (2024)Nykypäivänä yritykset hyödyntävät verkkosivuja mahdollisuutena informoida kuluttajia toiminnastaan, tuotteistaan ja palveluistaan. Tämän lisäksi verkkosivut mahdollistavat yrityksen toimintaa ohjaavien arvojen esittelemisen ... -
La construction multimodale de l’identité de marque de Chanel sur son site Internet français
Salonen, Sanni (2023)Digitalisaatio on kasvattanut yrityksen mahdollisuuksia kerätä näkyvyyttä ja toteuttaa brändi-identiteettiään. Yrityksen verkkosivut koetaan luotettavaksi lähteeksi hakea tietoa yrityksestä, ja alustan monipuolisuus antaa ... -
La construction discursive de l'identité de marque de Toms sur son site Internet
Berrahma, Vilma (2024)Tutkimuksen aiheena on kenkävalmistaja Tomsin brändi-identiteetin muodostuminen heidän verkkosivuillaan. Aihe on ajankohtainen koska brändi-identiteetistä on tullut merkittävä kilpailukeino useiden eri toimialojen markkinoilla. ... -
Évolution du discours anti-immigration des populistes de droite radicale : le cas du Parti des Finlandais
Cazes, Marie (OpenEdition, 2021)This article aims to analyse anti-immigration discourse in the electoral and political programmes of the Finns Party from the 1990’s until the parliamentary elections of 2019. A particular attention will be payed to the ...