Show simple item record

dc.contributor.advisorTorppa, Minna
dc.contributor.authorSieppi, Lotta
dc.date.accessioned2024-05-22T07:22:45Z
dc.date.available2024-05-22T07:22:45Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95044
dc.description.abstractTämä tutkimus selvitti, ennustaako vanhempien koulutus lasten matematiikan taitoja 2. luokalla suoraan tai epäsuoraan erilaisten kotiympäristöjen kautta. Tutkimus toteutettiin osana Vuorovaikutus, kasvu ja oppiminen (VUOKKO) -pitkittäistutkimusta. Koulutuskyselyyn vastasi 1130 vanhempaa, taitoja mittaavat matematiikan tehtävät teki 655 lasta ja kotiympäristökyselyyn vastasi 329 vanhempaa. Lasten matematiikan taidot testattiin kouluissa ryhmätestauksin keväällä 2022 Jyväskylässä 47 luokassa seitsemällä matematiikan tehtävällä. Analyysimenetelminä käytettiin yksisuuntaista varianssianalyysiä ja ristiintaulukointia. Vanhempien koulutuksen havaittiin olevan heikosti yhteydessä lasten taitoihin. Äidin koulutus oli yhteydessä lasten taitoihin lukujen suuruserojen laskemisessa. Vanhempien koulutus liittyi myös siihen, miten usein he raportoivat matematiikkaan liittyviä aktiviteetteja kodissa. Isien korkeampi koulutus liittyi siihen, että kotona oli useammin matematiikkaan liittyviä peli- ja leikkiaktiviteettejä, ja äitien korkeampi koulutus liittyi siihen, että he opettivat harvemmin lapsilleen matematiikkaa. Kotiympäristön aktiviteettien määrä oli yhteydessä lasten taitoihin. Mitä enemmän arjessa oli matematiikkaan liittyviä aktiviteettejä, sitä paremmat lasten matemaattiset taidot olivat lukujen vertailussa. Sen sijaan kodeissa, joissa matematiikkaa opetettiin usein, lapsilla oli heikommat matemaattiset taidot kuudessa seitsemästä mitatusta matematiikan taidosta. Tulosten merkitysten selvittämiseksi tarvitaan vielä jatkotutkimusta, mutta havaitut yhteydet tukevat osin aiempia tutkimustuloksia.fi
dc.format.extent50
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othervanhempien koulutus
dc.subject.otherkodin matematiikkaympäristö
dc.titleVanhempien koulutuksen ja kodin matematiikkaympäristön yhteys lasten matematiikan taitoihin
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405223808
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysovanhemmat
dc.subject.ysomatemaattiset taidot
dc.subject.ysokoti
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysososioekonominen asema
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright