Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden ajatuksia monikielisyydestä
Monikielisyys on kasvava ilmiö varhaiskasvatuksessa. Siksi tulevien varhaiskasvatuksen opettajien tulisi omata tarpeeksi tietoa monikielisten lasten kanssa työskentelystä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijat ymmärtävät monikielisyyden käsitteenä ja millaisia mielikuvia heillä on monikielisyydestä. Lisäksi kiinnostuksen kohteena oli mahdolliset erot kielitietoiseen ja monikieliseen pedagogiikkaan erikoistuneiden eli KiMo- opiskelijoiden ja tavallisen varhaiskasvatuksen opettajakoulutuksen toteutuksen opiskelijoiden välillä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastattelua hyödyntäen. Tutkimukseen osallistui kahdeksan varhaiskasvatustieteen opiskelijaa. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin tekstimuotoon. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä analyysilla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoilla on paljon tietoa monikielisyydestä. Monikielisyys käsitteenä ymmärrettiin kompleksisena ja siihen liitettiin useamman kielen osaaminen ja erilaiset kielenkäyttökontekstit. Opiskelijat nostivat monikielisyyden hyödyiksi monipuolisemmat vuorovaikutustaidot ja elämän sekä tietovarannon rikastuttamisen. Haitoiksi opiskelijat nostivat kielten asemat, negatiiviset asenteet sekä ennakkoluulot. Lisäksi monikielisyyteen liitettiin identiteetti, kulttuuri ja oppiminen. Opiskelijat nostivat esille myös pärjäämisen tulevaisuuden monikielisessä työympäristössä, mutta osasivat kuitenkin nimetä paljon erilaisia työkaluja siellä toimimiseen.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaiskasvatuksen liikuntaopinnoilla on merkitystä opettajaopiskelijoiden koettuun pätevyyteen liikuntakasvattajina
Soini, Anne (Tutkittua varhaiskasvatuksesta, 2022)Varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksen liikuntaopinnoilla on merkitystä opiskelijoiden liikuntakäsityksiin ja koettuun pätevyyteen liikuntakasvattajina. Parhaimmillaan liikuntaopinnot voivat tarjota opiskelijalle paikan ... -
Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden käsityksiä uravalintansa syistä ja opintoihin sitoutumiseen liittyvistä tekijöistä
Leppämäki, Harri (2021)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ja tunnistaa varhaiskasvatuksen opettajaksi opiskelevien uravalintaan liittyviä syitä ja varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksessa opintoihin sitoutumiseen liittyviä tekijöitä. Lisäksi ... -
Kyllä kiitos, mutta en ole varma osaanko käyttää : varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden asenteet digitaalisia teknologioita kohtaan ja niiden yhteys koettuun opettajan digitaalisen kompetenssiin
Merjovaara, Olli (Tutkittua varhaiskasvatuksesta, 2024) -
Opettajaopiskelijoiden toimijuuden kokemukset varhaiskasvatuksen yliopisto-opinnoissa
Seppälä, Pinja (2022)Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajaopiskelijoiden toimijuuden kokemuksia yliopisto-opinnoissa. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, minkälaisista tekijöistä toimijuuden kokemukset muodostuvat ja ... -
Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden näkemyksiä ammatillisesta sitoutumisesta koulutuksen aikana
Gummerus, Pauliina; Vilkki, Anni (2019)Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden ammatillista sitoutumista vahvistavia ja heikentäviä tekijöitä koulutuksessa ja sen ulkopuolella. Tarkoituksena oli tunnistaa koulutuksen ...