Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden ajatuksia monikielisyydestä
Monikielisyys on kasvava ilmiö varhaiskasvatuksessa. Siksi tulevien varhaiskasvatuksen opettajien tulisi omata tarpeeksi tietoa monikielisten lasten kanssa työskentelystä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijat ymmärtävät monikielisyyden käsitteenä ja millaisia mielikuvia heillä on monikielisyydestä. Lisäksi kiinnostuksen kohteena oli mahdolliset erot kielitietoiseen ja monikieliseen pedagogiikkaan erikoistuneiden eli KiMo- opiskelijoiden ja tavallisen varhaiskasvatuksen opettajakoulutuksen toteutuksen opiskelijoiden välillä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastattelua hyödyntäen. Tutkimukseen osallistui kahdeksan varhaiskasvatustieteen opiskelijaa. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin tekstimuotoon. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä analyysilla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoilla on paljon tietoa monikielisyydestä. Monikielisyys käsitteenä ymmärrettiin kompleksisena ja siihen liitettiin useamman kielen osaaminen ja erilaiset kielenkäyttökontekstit. Opiskelijat nostivat monikielisyyden hyödyiksi monipuolisemmat vuorovaikutustaidot ja elämän sekä tietovarannon rikastuttamisen. Haitoiksi opiskelijat nostivat kielten asemat, negatiiviset asenteet sekä ennakkoluulot. Lisäksi monikielisyyteen liitettiin identiteetti, kulttuuri ja oppiminen. Opiskelijat nostivat esille myös pärjäämisen tulevaisuuden monikielisessä työympäristössä, mutta osasivat kuitenkin nimetä paljon erilaisia työkaluja siellä toimimiseen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29086]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden käsityksiä uravalintansa syistä ja opintoihin sitoutumiseen liittyvistä tekijöistä
Leppämäki, Harri (2021)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ja tunnistaa varhaiskasvatuksen opettajaksi opiskelevien uravalintaan liittyviä syitä ja varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksessa opintoihin sitoutumiseen liittyviä tekijöitä. Lisäksi ... -
Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden näkemyksiä ammatillisesta sitoutumisesta koulutuksen aikana
Gummerus, Pauliina; Vilkki, Anni (2019)Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden ammatillista sitoutumista vahvistavia ja heikentäviä tekijöitä koulutuksessa ja sen ulkopuolella. Tarkoituksena oli tunnistaa koulutuksen ... -
Opettajaopiskelijoiden toimijuuden kokemukset varhaiskasvatuksen yliopisto-opinnoissa
Seppälä, Pinja (2022)Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajaopiskelijoiden toimijuuden kokemuksia yliopisto-opinnoissa. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, minkälaisista tekijöistä toimijuuden kokemukset muodostuvat ja ... -
Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden koulutukseen hakeutumisen syyt, ammatillinen sitoutuminen ja alanvaihtoaikeet
Myllärinen, Salli; Pikki, Iina (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden varhaiskasvatuksen koulutukseen hakeutumisen syitä, heidän ammatilliseen sitoutumiseen liittyviä vahvistavia ja heikentäviä tekijöitä ... -
Opettajaopiskelijoiden kielitoinen toimijuus monikielisten oppijoiden etäohjauksessa
Aalto, Eija; Skinnari, Kristiina; Mård-Miettinen, Karita; Siponkoski, Milka (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, 2022)Artikkelissa tarkastellaan opettajaopiskelijoiden kielitietoista toimijuutta ohjaustilanteessa, jossa he tukevat etäyhteyksin eri-ikäisiä monikielisiä oppijoita. Ennestään tuntemattomien monikielisten oppijoiden ohjaaminen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.