Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVirtanen, Tuomo
dc.contributor.authorNiklander, Annika
dc.contributor.authorPalkio, Emilia
dc.date.accessioned2024-05-20T05:39:52Z
dc.date.available2024-05-20T05:39:52Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94980
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkasteltiin ensimmäisellä luokalla äidin raportoiman sosiaalisen ja akateemisen tuen yhteyttä koulupinnaamiseen kuudennella luokalla. Myös äidin arvioima koulumenestys ja oppilaan sukupuoli otettiin huomioon. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, voiko äidin ensimmäisellä luokalla annetulla sosiaalisella ja akateemisella tuella vaikuttaa vähäisempään koulupinnaamiseen kuudennella luokalla. Tutkimuksen aineisto on osa Alkuportaat-seurantatutkimusta. Aineisto kerättiin vuosina 2007–2013 oppilaiden ollessa 1.–6. luokilla ja se koostui 1474 oppilaasta sekä heidän vanhemmistaan. Aineistossa äidin raportoimaa sosiaalista sekä akateemista tukea mitattiin kyselylomakkeiden avulla, jotka koskivat äidin lämpimyyttä sekä kotitehtäviin liittyviä vanhemmuuskäytäntöjä. Analyysimenetelmänä käytettiin binääristä logistista regressioanalyysia. Tulokset osoittivat, että kun kotitehtävien valvonta lisääntyi ensimmäisellä luokalla, koulupinnaaminen kuudennella luokalla vähentyi. Kotitehtävien kontrolloinnin lisääntyessä koulupinnaamisen riski puolestaan kasvoi. Kontrollimuuttujista äidin arvioima korkeampi koulumenestyksen keskiarvo oli myös yhteydessä vähempään koulupinnaamisen riskiin. Äidin antama sosiaalinen tuki ja oppilaan sukupuoli eivät olleet tässä tutkimuksessa yhteydessä koulupinnaamisen riskiin. Tämä tutkimus osoittaa, että äidin antama akateeminen tuki on yhteydessä koulupinnaamiseen. Tuen antaminen lapselle on tärkeää, sillä sen vaikutukset kantautuvat pitkälle lapsen tulevaisuuteen.fi
dc.format.extent41
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherkoulupinnaaminen
dc.subject.otheräidin raportoima sosiaalinen tuki
dc.subject.otheräidin raportoima akateeminen tuki
dc.subject.otherbinäärinen logistinen regressioanalyysi
dc.titleÄidin sosiaalisen ja akateemisen tuen yhteys koulupinnaamiseen alakoulussa : pitkittäistutkimus
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405203745
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoopintomenestys
dc.subject.ysopitkittäistutkimus
dc.subject.ysoäidit
dc.subject.ysososiaalinen tuki
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysovanhemmat
dc.subject.ysooppilaat
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright