Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorBöök, Marja
dc.contributor.authorHalinen, Minni
dc.date.accessioned2024-05-20T05:13:19Z
dc.date.available2024-05-20T05:13:19Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94974
dc.description.abstractKoulumaailmassa hyvällä opettajasuhteella on tutkittu olevan positiivinen vaikutus oppilaan koulusitoutuneisuuteen ja hyvinvointiin, ja koulunkäyntiin sitoutuneet opiskelijat ovat pienemmässä riskissä syrjäytyä. Aikuisiällä vankiopiskelijoiden sitoutuminen opintoihin on yhteydessä sosiaalisen identiteetin muutokseen, ja sitä kautta yhteiskuntaan takaisin kiinnittymiseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla ja ymmärtää vankiopiskelijoiden yläkouluaikaisia kokemuksia. Tutkimus tarkasteli yläkouluaikaisten opettajasuhteiden heijastumista sitoutuneisuuteen yläkoulussa ja aikuisiällä vankiopiskelijoiden kokemana. Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto muodostui 11 vangin haastatteluista, joissa he muistelivat yläkoulun opettajiaan ja pohtivat yläkouluaikaisen opettajasuhteen mahdollista heijastumista nykyisiin opintoihin sitoutumiseen vankilassa. Haastateltavat olivat iältään 18–25-vuotiaita. Analyysimenetelmänä oli sisällönanalyysi ja aineistoa lähestyttiin aineistolähtöisesti. Analyysissä tunnistettiin neljä erilaista opettajasuhdetta: Hyvä-, Heikko-, Välinpitämätön- ja Mitäänsanomaton suhde. Näistä muodostettiin kolme opettajatyyppiä: Hyvä opettaja, Huono opettaja ja Tavallinen opettaja. Hyviä opettajia kuvattiin kannustaviksi ja ymmärtäväisiksi, ja heidän tunneillaan miesvangit kuvailivat sitoutuneisuuden olleen suurempaa. Huonojen opettajien ei koettu ymmärtäneen oppilaan haasteita ja heidät koettiin ärsyttäviksi. Oppilaan sitoutuneisuus oli huonoa, ja hänellä oli käytöshaasteita oppitunneilla. Tavallisen opettajan tunneilla oppilaat eivät olleet kiinnostuneet oppiaineesta eivätkä olleet kiinnostuneet oppimaan, vaikka opettaja kannusti oppilasta. Opettajasuhteen lisäksi perheellä, ystävillä, päihteillä ja omalla asenteella koettiin olevan merkittävä vaikutus sitoutuneisuuteen. Aikuisiän opintoihin sitoutumiseen yläkouluaikaisen opettajasuhteen ei koettu heijastuvan. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää ymmärtämään koulumaailmassa esiintyviä syrjäytymistä ennaltaehkäiseviä tekijöitä. Jatkossa tutkimuksissa olisi hyvä tarkastella nykyisten syrjäytymisvaarassa olevien yläkoululaisten koulukokemuksia, jotta syrjäytymistä ja rikolliselle polulle ajautumista voitaisiin ennaltaehkäistä.fi
dc.format.extent65
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherkoulusitoutuminen
dc.subject.othervankiopiskelijat
dc.title"Oltii enemmänki oman onnen nojassa." : vankiopiskelijoiden kokemukset opettajasuhteen heijastumisesta kouluaikaiseen koulusitoutumiseen ja nykyisiin opintoihin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405203739
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysovangit
dc.subject.ysokvalitatiivinen tutkimus
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysoopettaja-oppilassuhde
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright