"Oltii enemmänki oman onnen nojassa." : vankiopiskelijoiden kokemukset opettajasuhteen heijastumisesta kouluaikaiseen koulusitoutumiseen ja nykyisiin opintoihin
Koulumaailmassa hyvällä opettajasuhteella on tutkittu olevan positiivinen vaikutus oppilaan koulusitoutuneisuuteen ja hyvinvointiin, ja koulunkäyntiin sitoutuneet opiskelijat ovat pienemmässä riskissä syrjäytyä. Aikuisiällä vankiopiskelijoiden sitoutuminen opintoihin on yhteydessä sosiaalisen identiteetin muutokseen, ja sitä kautta yhteiskuntaan takaisin kiinnittymiseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla ja ymmärtää vankiopiskelijoiden yläkouluaikaisia kokemuksia. Tutkimus tarkasteli yläkouluaikaisten opettajasuhteiden heijastumista sitoutuneisuuteen yläkoulussa ja aikuisiällä vankiopiskelijoiden kokemana.
Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto muodostui 11 vangin haastatteluista, joissa he muistelivat yläkoulun opettajiaan ja pohtivat yläkouluaikaisen opettajasuhteen mahdollista heijastumista nykyisiin opintoihin sitoutumiseen vankilassa. Haastateltavat olivat iältään 18–25-vuotiaita. Analyysimenetelmänä oli sisällönanalyysi ja aineistoa lähestyttiin aineistolähtöisesti.
Analyysissä tunnistettiin neljä erilaista opettajasuhdetta: Hyvä-, Heikko-, Välinpitämätön- ja Mitäänsanomaton suhde. Näistä muodostettiin kolme opettajatyyppiä: Hyvä opettaja, Huono opettaja ja Tavallinen opettaja. Hyviä opettajia kuvattiin kannustaviksi ja ymmärtäväisiksi, ja heidän tunneillaan miesvangit kuvailivat sitoutuneisuuden olleen suurempaa. Huonojen opettajien ei koettu ymmärtäneen oppilaan haasteita ja heidät koettiin ärsyttäviksi. Oppilaan sitoutuneisuus oli huonoa, ja hänellä oli käytöshaasteita oppitunneilla. Tavallisen opettajan tunneilla oppilaat eivät olleet kiinnostuneet oppiaineesta eivätkä olleet kiinnostuneet oppimaan, vaikka opettaja kannusti oppilasta. Opettajasuhteen lisäksi perheellä, ystävillä, päihteillä ja omalla asenteella koettiin olevan merkittävä vaikutus sitoutuneisuuteen. Aikuisiän opintoihin sitoutumiseen yläkouluaikaisen opettajasuhteen ei koettu heijastuvan.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää ymmärtämään koulumaailmassa esiintyviä syrjäytymistä ennaltaehkäiseviä tekijöitä. Jatkossa tutkimuksissa olisi hyvä tarkastella nykyisten syrjäytymisvaarassa olevien yläkoululaisten koulukokemuksia, jotta syrjäytymistä ja rikolliselle polulle ajautumista voitaisiin ennaltaehkäistä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opetusvuorovaikutuksen laatu ja määrä 7. luokan matematiikan ja äidinkielen oppitunneilla
Lindgren, Krista (2019)Oppilaiden oppimisprosesseja tulisi ohjata kouluissa mahdollisimman tehokkaasti, joten tästä syystä opetusvuorovaikutuksen tutkiminen on tärkeää. Opetusvuorovaikutuksen tutkimista varten kehitettiin opettajan ja oppilaan välistä ... -
Student engagement in Finnish lower secondary school
Virtanen, Tuomo (University of Jyväskylä, 2016)This thesis examined the engagement of students at lower secondary schools in Finland. Two independent cross-sectional data sets collected in 2010 (N = 821) and 2013 (N = 2485) were analyzed using both variable-centered ... -
Hyvän liikunnanopettajan ominaisuuksia 2000 -luvulla
Lamminaho-Saarinen, Tiina (2019)Hyvän opettajan ominaisuuksien arvostus on muuttunut ajan kuluessa yhteiskunnan muutosten myötä. Uudistuneet opetussuunnitelmat ovat muuttaneet liikunnan opetusta ja samalla myös ne ovat muuttaneet hyvältä liikunnanopettajalta ... -
Tarinoita takapulpetista : syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten kokemuksia kouluviihtyvyydestä
Leinonen, Emilia (2017)Tämän tutkimuksen tehtävänä on selvittää syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten kokemuksia kouluviihtyvyydessä. Huomio kiinnittyy etenkin heidän opettajiensa merkitykseen viihtyvyyden tai viihtymättömyyden tunteen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.