Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRuutiainen, Ville
dc.contributor.authorMikkonen, Matti
dc.contributor.authorPollari, Joni
dc.date.accessioned2024-05-17T10:16:28Z
dc.date.available2024-05-17T10:16:28Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94965
dc.description.abstractVuonna 2021 käynnistettiin kokeilu kaksivuotisesta esiopetuksesta 148 kunnassa ja kaupungissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko kaksivuotisen esiopetuksen kokeilulla viitteitä varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen koulumaistumiseen. Koulumaistumisella tarkoitetaan kehityssuuntausta, jossa varhaiskasvatuksen painopiste siirtyy koulunomaisiin rakenteisiin ja menetelmiin. Taustalla nähdään vaikuttavan tavoite lasten kouluvalmiuksien parantamisesta, joka ilmenee akateemisten taitojen painotuksena. Ilmiön on todettu olevan yhteydessä uusliberalistiseen ideologiaan, jonka arvot ovat juurtuneet koulutuspolitiikkaan maailman laajuisesti. Tämä tutkimus toteutettiin osana laajempaa kaksivuotisen esiopetuksen kokeiluhanketta, jonka aineisto perustuu valtakunnalliseen opetus- ja kulttuuriministeriön ESKO-hankkeen opettajakyselytutkimukseen, joka toteutettiin keväällä 2022. Tutkimuksen aineisto perustuu kaksivuotisen esiopetuskokeilun arviointikyselyyn, joka toteutettiin keväällä 2022. Kyselyyn vastasi kaikkiaan 872 kokeilu- ja verrokkiryhmien varhaiskasvatuksen opettajaa. Tutkimuksen aineisto analysoitiin käyttämällä Mann-Whitneyn U-Testiä. Tulosten mukaan, kaksivuotisen esiopetuksen kokeiluryhmät erosivat tilastollisesti merkitsevästi verrokkiryhmistä akateemisten taitojen harjoittelun säännöllisyydessä. Lisäksi ryhmien väliltä löytyi myös tilastollisesti merkitsevä ero viisivuotiaille lapsille järjestetyissä ohjatun toiminnan ja leikin määrässä viikon aikana. Ryhmät eivät eronneet toisistaan eri toiminnan osa-alueille varatussa ajassa ja leikki nähtiin tulosten perusteella tärkeäksi osaksi viisivuotiaiden lasten pedagogiikkaa molemmissa ryhmissä. Tutkimuksen tulokset antavat viitteitä koulumaistumiseen, mutta jatkotutkimuksia vaaditaan ilmiön ymmärtämisestä kokonaisvaltaisemmin.fi
dc.format.extent45
dc.language.isofi
dc.subject.otherkoulumaistuminen
dc.subject.otherkaksivuotisen esiopetuksen kokeilu
dc.titleTutkimus kaksivuotisesta esiopetuksen kokeilusta : kohti koulumaisempaa varhaiskasvatusta?
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405173728
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysouusliberalismi
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysokokeilu
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoesikoulu


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot