dc.contributor.advisor | Kostiainen, Emma | |
dc.contributor.advisor | Martin, Anne | |
dc.contributor.author | Leino, Elli | |
dc.date.accessioned | 2024-05-17T10:12:58Z | |
dc.date.available | 2024-05-17T10:12:58Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94963 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia suomalaisilla opettajilla on Opettajat ilman rajoja -verkoston vapaaehtoisena toimimisesta Keniassa ja Ugandassa. Tarkoituksena oli kokemusten kautta hahmottaa vapaaehtoistyön realiteetteja samalla huomioiden kokemusten subjektiivisuuden.
Tutkimus on menetelmäsuuntaukseltaan laadullinen kokemuksen tutkimus. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja vapaaehtoisina toimineita haastateltavia oli kuusi. Aineisto analysoitiin käyttämällä temaattista analyysia.
Tutkimuksen tulokset kuvasivat moniulotteisesti vapaaehtoisten kokemuksia. Tuloksista kävi ilmi, että vapaaehtoistyötä pidettiin merkityksellisenä ja tärkeänä; erityisesti henkisen tuen antamista paikallisille opettajille pidettiin suuressa arvossa. Kokemuksen opettavaisuutta korostettiin myös merkittävästi; vapaaehtoiset kokivat ajattelunsa kehittyneen kokemuksen myötä niin ammatillisesti kuin henkilökohtaisesti. Vapaaehtoisjakson aikana koetut haasteet liittyivät pääosassa olosuhteisiin, kulttuurien eroihin sekä paikallisten tapaan asettaa vapaaehtoiset ylempiarvoisempaan asemaan. Vaikka haasteiden koettiin aiheuttaneen turhautumista, oli vapaaehtoisten suhtautuminen näihin haasteisiin yleisesti melko ymmärtäväinen. Opettajat ilman rajoja -verkoston toiminnasta muun muassa koulutukset, jatkuvuus sekä tuki saivat kiitosta haastateltavilta, kun taas kritiikki kohdistui työtehtäviin kuuluneisiin epäselvyyksiin ja lyhyihin vapaaehtoisjaksoihin. | fi |
dc.format.extent | 86 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Suomalaisten opettajien kokemuksia Opettajat ilman rajoja -verkoston vapaaehtoisena työskentelemisestä Keniassa ja Ugandassa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202405173726 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | vapaaehtoistyö | |
dc.subject.yso | kehitysyhteistyö | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.subject.yso | Uganda | |
dc.subject.yso | Kenia | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |