Suomalaisten opettajien kokemuksia Opettajat ilman rajoja -verkoston vapaaehtoisena työskentelemisestä Keniassa ja Ugandassa
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia suomalaisilla opettajilla on Opettajat ilman rajoja -verkoston vapaaehtoisena toimimisesta Keniassa ja Ugandassa. Tarkoituksena oli kokemusten kautta hahmottaa vapaaehtoistyön realiteetteja samalla huomioiden kokemusten subjektiivisuuden.
Tutkimus on menetelmäsuuntaukseltaan laadullinen kokemuksen tutkimus. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja vapaaehtoisina toimineita haastateltavia oli kuusi. Aineisto analysoitiin käyttämällä temaattista analyysia.
Tutkimuksen tulokset kuvasivat moniulotteisesti vapaaehtoisten kokemuksia. Tuloksista kävi ilmi, että vapaaehtoistyötä pidettiin merkityksellisenä ja tärkeänä; erityisesti henkisen tuen antamista paikallisille opettajille pidettiin suuressa arvossa. Kokemuksen opettavaisuutta korostettiin myös merkittävästi; vapaaehtoiset kokivat ajattelunsa kehittyneen kokemuksen myötä niin ammatillisesti kuin henkilökohtaisesti. Vapaaehtoisjakson aikana koetut haasteet liittyivät pääosassa olosuhteisiin, kulttuurien eroihin sekä paikallisten tapaan asettaa vapaaehtoiset ylempiarvoisempaan asemaan. Vaikka haasteiden koettiin aiheuttaneen turhautumista, oli vapaaehtoisten suhtautuminen näihin haasteisiin yleisesti melko ymmärtäväinen. Opettajat ilman rajoja -verkoston toiminnasta muun muassa koulutukset, jatkuvuus sekä tuki saivat kiitosta haastateltavilta, kun taas kritiikki kohdistui työtehtäviin kuuluneisiin epäselvyyksiin ja lyhyihin vapaaehtoisjaksoihin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“Se oli silmiinpistävää, et ne pyssyt ilmesty heti niihin leikkeihin” : varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemuksia globaalille kriisiuutisoinnille altistuneen lapsen kohtaamisesta
Latvala, Karoliina; Metsäranta, Wilma (2023)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia globaalin kriisiuutisoinnin ilmenemisestä varhaiskasvatuksen arjessa. Lisäksi tutkimme heidän pystyvyyden kokemuksiaan näiden kriisien käsittelyssä ... -
Fysioterapian opettajien kokemuksia verkko-opetuksesta : fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus
Knuutinen, Annukka; Räikkönen, Raili (2024)Verkko-opetuksella tarkoitetaan joko kokonaan tai osittain verkkoteknologian hyödyntämistä opetuksessa ja opiskelijoiden oppimisen tukemisessa. Verkko-opetuksesta on muodostunut kuluneiden parin vuosikymmenen aikana pysyvä ... -
Fysioterapian opettajien kokemuksia asiantuntijuudesta ammattikorkeakoulun työharjoitteluklinikalla
Komssi, Titta (2012)Suomessa fysioterapian koulutusohjelmassa on mahdollista opiskella 15 eri ammattikorkeakoulussa. Näistä yhdeksässä on mahdollista suorittaa fysioterapian työharjoittelu oman koulutusyksikön tiloissa klinikkaharjoitteluna. ... -
Peruskoulussa vailla muodollista kelpoisuutta työskennelleiden opettajien kokemuksia opettajan työstä ja opettajankoulutuksesta
Hermonen, Rosanna (2022)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia vailla muodollista kelpoisuutta työskennelleillä opettajilla on ollut opettajan työstä peruskoulussa. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan kokemuksia ... -
Opettajien kokemuksia oppimisen tuen mentoroinnista
Laaksonen, Minna (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata millaisia kokemuksia opettajilla on oppimisen tuen mentoroinnista. Oppimisen tuen mentorointi on erään Etelä-suomalaisen kunnan toimintamalli, jonka tarkoituksena on tukea ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.