Oman äidinkielen opetus osana kestävää kieltenopetusta
Piippo, I. (2024). Oman äidinkielen opetus osana kestävää kieltenopetusta. Kieli, koulutus ja yhteiskunta.15(3). URN: https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2024/oman-aidinkielen-opetus-osana-kestavaa-kieltenopetusta
Julkaistu sarjassa
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaTekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© Kirjoittaja
Mahdollisuus opiskella omaa äidinkieltä on osa hyvää koulutusta, jolla voidaan tukea oppilaan monipuolista vähemmistökielen taitoa ja koulukieleen sosiaalistumista. Opetusta toteutetaan kuitenkin monin tavoin koulujärjestelmän marginaaleissa. Tässä artikkelissa nostan esiin joitain havaintoja arabian oman äidinkielen opetuksesta Migdia-hankkeessa tekemäni etnografisen havainnoinnin pohjalta ja pohdiskelen opetuksen kestävyyttä erityisesti koulujen yhdenvertaisuustyön ja eettisyyden näkökulmista. Opetuksen järjestämiseen liittyvät haasteet on tunnistettu alan arvioinneissa ja tutkimuksessa. Selvityksissä ja kyselytutkimuksissa arjen kestävyyttä rakentavat ja rapauttavat yksityiskohdat jäävät kuitenkin usein irrallisiksi laajemmasta yhteiskunnallisesta viitekehyksestään.
Julkaisija
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Hae Julkaisufoorumista
1799-0181Asiasanat
Alkuperäislähde
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2024/oman-aidinkielen-opetus-osana-kestavaa-kieltenopetustaMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kielivarannon valot ja varjot
Vaarala, Heidi; Riuttanen, Sanna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2021) -
Lukemisen linjaukset : lukutaito ja sen opetus perusopetuksen äidinkielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmissa
Kauppinen, Merja (Jyväskylän yliopisto, 2010) -
Lukiolaisten kirjoittajaidentiteetit ja itsen ymmärtämisen prosessi : reflektiivinen kirjoittaminen lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa
Erra, Satu (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry., 2020)Pohdin artikkelissani reflektiivistä kirjoittamista lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa: tarkastelen, miten reflektio näkyy lukio-laisten omaa kirjoittamista pohtivissa teksteissä. Liitän reflektion ... -
Oppiainepedagogiikkaa yhteistyössä : tietotekniikan sekä äidinkielen ja kirjallisuuden integrointi opettajankoulutuksessa
Järvelä, Ritva-Liisa; Kauppinen, Merja (Jyväskylän yliopisto, opettajankoulutuslaitos, 2012)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.