Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKoivula, Merja
dc.contributor.authorKirppu, Satu
dc.contributor.authorSundholm, Minna
dc.date.accessioned2024-05-16T07:01:31Z
dc.date.available2024-05-16T07:01:31Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94883
dc.description.abstractTämän määrällisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää aikuisen ja lapsen välisen kasvatusvuorovaikutuksen laatua ja sen yhteyttä lapsen osallisuuteen varhaiskasvatuksen lapsiryhmissä. Lisäksi haluttiin selvittää, onko kasvatusvuorovaikutus yhteydessä lapsen osallisuuden ja yhteisöllisyyden eri tekijöihin tai lasten keskinäisen vuorovaikutuksen laatuun varhaiskasvatuksen lapsiryhmissä. Tutkimus perustui TUIKKU-hankkeessa keväällä 2022 valmiiksi kerättyyn määrälliseen strukturoituun havainnointiaineistoon. Aineisto sisälsi 28 havainnointitapahtumaa, joissa vuorovaikutusta ja lapsen osallisuutta oli arvioitu varhaiskasvatuksen eri tilanteissa 5-portaisen asteikon avulla. Kasvatusvuorovaikutuksen laatua tarkasteltiin eri osatekijöiden suhteen keskiarvovertailun avulla ja kokonaislaatua väittämistä muodostetun keskiarvosummamuuttujan avulla. Kasvatusvuorovaikutuksen yhteyttä lapsen osallisuuteen ja yhteisöllisyyteen sekä lasten keskinäisen vuorovaikutuksen laatuun tarkasteltiin korrelaation avulla. Tutkimustulosten mukaan kasvatusvuorovaikutuksen laatu näyttäytyi hyvänä. Kasvatusvuorovaikutuksen laadulla oli yhteys lapsen osallisuuden ja yhteisöllisyyden toteutumiseen, mutta sillä ei ollut yhteyttä lasten keskinäisen toiminnan laatuun tai sujuvuuteen varhaiskasvatuksen lapsiryhmissä. Tutkimuksemme johtopäätöksenä voidaan todeta, että kiinnittämällä huomiota lapsen tarpeita huomioivaan, lämpimään ja läsnä olevaan kasvatusvuorovaikutukseen voidaan lisätä lasten kuulluksi tulemista, osallisuutta ja yhteisöllisyyttä varhaiskasvatuksen lapsiryhmissä.fi
dc.format.extent48
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherkasvatusvuorovaikutus
dc.titleKasvatusvuorovaikutuksen yhteys lapsen osallisuuteen ja yhteisöllisyyteen varhaiskasvatuksessa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405163653
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysoyhteisöllisyys
dc.subject.ysotoimijuus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright