dc.contributor.advisor | Koivula, Merja | |
dc.contributor.author | Kirppu, Satu | |
dc.contributor.author | Sundholm, Minna | |
dc.date.accessioned | 2024-05-16T07:01:31Z | |
dc.date.available | 2024-05-16T07:01:31Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94883 | |
dc.description.abstract | Tämän määrällisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää aikuisen ja lapsen välisen kasvatusvuorovaikutuksen laatua ja sen yhteyttä lapsen osallisuuteen varhaiskasvatuksen lapsiryhmissä. Lisäksi haluttiin selvittää, onko kasvatusvuorovaikutus yhteydessä lapsen osallisuuden ja yhteisöllisyyden eri tekijöihin tai lasten keskinäisen vuorovaikutuksen laatuun varhaiskasvatuksen lapsiryhmissä.
Tutkimus perustui TUIKKU-hankkeessa keväällä 2022 valmiiksi kerättyyn määrälliseen strukturoituun havainnointiaineistoon. Aineisto sisälsi 28 havainnointitapahtumaa, joissa vuorovaikutusta ja lapsen osallisuutta oli arvioitu varhaiskasvatuksen eri tilanteissa 5-portaisen asteikon avulla. Kasvatusvuorovaikutuksen laatua tarkasteltiin eri osatekijöiden suhteen keskiarvovertailun avulla ja kokonaislaatua väittämistä muodostetun keskiarvosummamuuttujan avulla. Kasvatusvuorovaikutuksen yhteyttä lapsen osallisuuteen ja yhteisöllisyyteen sekä lasten keskinäisen vuorovaikutuksen laatuun tarkasteltiin korrelaation avulla.
Tutkimustulosten mukaan kasvatusvuorovaikutuksen laatu näyttäytyi hyvänä. Kasvatusvuorovaikutuksen laadulla oli yhteys lapsen osallisuuden ja yhteisöllisyyden toteutumiseen, mutta sillä ei ollut yhteyttä lasten keskinäisen toiminnan laatuun tai sujuvuuteen varhaiskasvatuksen lapsiryhmissä.
Tutkimuksemme johtopäätöksenä voidaan todeta, että kiinnittämällä huomiota lapsen tarpeita huomioivaan, lämpimään ja läsnä olevaan kasvatusvuorovaikutukseen voidaan lisätä lasten kuulluksi tulemista, osallisuutta ja yhteisöllisyyttä varhaiskasvatuksen lapsiryhmissä. | fi |
dc.format.extent | 48 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | kasvatusvuorovaikutus | |
dc.title | Kasvatusvuorovaikutuksen yhteys lapsen osallisuuteen ja yhteisöllisyyteen varhaiskasvatuksessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202405163653 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | yhteisöllisyys | |
dc.subject.yso | toimijuus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |