Opiskelijoiden kokemuksia oppimisen vaikeuksista yliopisto-opintojen aikana
Tämä tutkimus käsittelee yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia oppimisen vaikeuksista, millaisia tuen tarpeita heillä oli ja millaista tukea he olivat saaneet yliopisto-opintojen aikana. Tutkimuksessa selvitetään myös, miten yliopiston tarjoamaa tukea oppimisen vaikeuksia kokeville voitaisiin opiskelijoiden mielestä kehittää. Tähän laadulliseen tutkimukseen osallistui 24 yliopisto-opiskelijaa. Kriteerinä tutkimukseen osallistumiselle oli, että osallistuja koki omaavansa oppimisen vaikeuksia, mutta diagnoosi ei ollut välttämätön. Aineisto kerättiin keväällä 2023 kyselyllä, jossa oli avoimia kysymyksiä oppimisen vaikeuksiin liittyen. Aineiston analysointi tehtiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkittavien opiskelijoiden vastauksissa korostui neljä pääteemaa, jotka kuvasivat heidän tuen tarpeitaan: tuki opintojaksojen suorittamiseen, tuki oppimisen vaikeuksiin, henkinen tuki sekä tuki opintojen hallintaan. Oppimisen vaikeuksiin oli saatu tukea yliopisto-opintojen aikana, mutta tuki ei ollut aina riittävää tai tuen tarpeisiin soveltuvaa. Tukea oli saatu pääasiassa yksilöllisten opintojärjestelyjen kautta, joita olivat esimerkiksi lisäaika tentteihin ja oppimistehtäviin sekä oppimateriaalien saanti etukäteen tarkasteltavaksi. Tutkittavien vastauksissa esitettiin paljon kehitysehdotuksia yliopistossa oppimisen vaikeuksiin tarjottavalle tuelle, ehdotuksia tuli muun muassa tuen saatavuuden parantamiseen ja tuen ammattilaisten lisäämiseen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
DI- ja IT-tutkinto-ohjelman opiskelijoiden kokemuksia ensimmäiseltä vuodelta : opintojen edistymistä tukevat ja heikentävät tekijät
Rytkönen, Aino (2024)Tämä artikkeligradu käsittelee DI- ja IT-tutkinto-ohjelman eli tekniikan alan ensimmäisen vuoden opiskelijoiden opiskelukokemuksia. Tavoitteena oli selvittää Ryanin & Decin (1985) itseohjautuvuusteorian ja Mäkelän ja Annalan ... -
Yliopisto-opintojen aikainen käsitteellinen muutos opiskelijoiden kuvaamana
Kinnunen, Helena; Lallukka, Elsa (2017)Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia käsitysten muutoksia yliopisto-opiskelijat kuvaavat tapahtuneen opintojensa aikana. Tutkimuksissa on tähän asti tarkasteltu yliopisto-opiskelijoiden käsitysten muutosta ulkopuolisen ... -
Valintakokeen ja lukion opintomenestyksen merkitys yliopisto-opintojen menestyksen ennustajina
Utriainen, Jukka (2011)Utriainen, J. Valintakokeen ja lukion opintomenestyksen merkitys yliopisto-opintojen menestyksen ennustajina. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma (63 s.) Tutkimus oli osa ... -
Englannin kielen luetun ymmärtämisen ja opiskelustrategioiden yhteys yliopisto-opintojen etenemiseen ensimmäisenä ja toisena opiskeluvuotena
Viiliäinen, Milja (2020)Tämän tutkimuksen ensisijaisena tarkoituksena oli selvittää, missä määrin opiskelijan englannin kielen luetun ymmärtäminen ja opiskelustrategiat ennustivat tämän opintopistekertymiä ensimmäisenä ja toisena opiskeluvuotena. ... -
Tukea, turvaa vai suoritus muiden joukossa? : luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia henkilökohtaisesta opintojen ohjauksesta opintojen aikana
Toivanen, Jenni (2013)TIIVISTELMÄ Toivanen, Jenni. TUKEA, TURVAA VAI SUORITUS MUIDEN JOUKOSSA? Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia henkilökohtaisesta opintojen ohjauksesta opintojen aikana. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.