DI- ja IT-tutkinto-ohjelman opiskelijoiden kokemuksia ensimmäiseltä vuodelta : opintojen edistymistä tukevat ja heikentävät tekijät
Tämä artikkeligradu käsittelee DI- ja IT-tutkinto-ohjelman eli tekniikan alan ensimmäisen vuoden opiskelijoiden opiskelukokemuksia. Tavoitteena oli selvittää Ryanin & Decin (1985) itseohjautuvuusteorian ja Mäkelän ja Annalan (2011) yliopisto-opiskelijoiden opintoihin kiinnittymisen viitekehyksen avulla, millaiset asiat edistävät ja toisaalta hidastavat opiskelijoiden opintojen edistymistä. Aihetta lähestyttiin kartoittamalla opetus- ja opiskelumuodoille annettuja merkityksiä sekä niiden suhdetta opintojen edistymiseen.
Tutkielma toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, fenomenologis-hermeneuttisella lähestymistavalla. Tekniikan alan koulutuksen tutkimushankkeesta peräisin oleva aineisto rakentuu viidestä (n = 5) puolistrukturoidusta tekniikan alan opiskelijoiden teemahaastattelusta. Haastattelurunko jakautui kolmeen osaan: 1) opiskelu yliopistossa - yhteisö, palaute ja tuki, 2) vertaistuki, ja 3) uupumus. Haastattelut toteutettiin joulukuun 2022 ja tammikuun 2023 välillä sekä etäyhteyksin että lähitapaamisena.
Tutkimus osoitti opiskelijoiden itseohjautuvuustaidoissa olleen puutteita, joilla oli myös merkittävä yhteys opintojen hidastumiseen ja opinnoissa edistymiseen. Opiskelijat tunnustivat sosiaalisen ympäristön tukevan opintojen edistymistä, mutta eivät kokeneet ryhmässä opiskelun olevan heille ensisijainen tapa edistää omia opintojaan. Samaan aikaan opiskelijat pitivät itsenäistä opiskelua ryhmässä opiskelua suuremmassa arvossa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29771]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Perheellisten ja lapsettomien yliopisto-opiskelijoiden opintoihin kiinnittyminen COVID-19 pandemian varjossa
Kuosmanen, Anni; Toiviainen, Riikka (2021)Perheellisten ja lapsettomien opiskelijoiden arki koostuu erilaisista osa-alueista ja haastaa heitä eri tavoin. COVID-19 pandemian aikaiset opintojen haasteet korostavat kiinnittymisen tutkimisen tärkeyttä, sillä opintoihin ... -
Opiskelijoiden kokemuksia oppimisen vaikeuksista yliopisto-opintojen aikana
Raunio, Iina (2024)Tämä tutkimus käsittelee yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia oppimisen vaikeuksista, millaisia tuen tarpeita heillä oli ja millaista tukea he olivat saaneet yliopisto-opintojen aikana. Tutkimuksessa selvitetään myös, miten ... -
Yksilölliset ja yhteisölliset tekijät opintojen alkuvaiheen kiinnittymisessä
Porevirta, Laura; Pätynen, Iida (2021)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää eroja ikäryhmien, koulutustaustojen ja opiskelupaikkakuntien välillä siirtymävaiheen kiinnittymisen suhteen. Tutkimme myös, miten yhteisölliset tekijät, kuten opiskeluympäristö, ... -
Koettuun terveyteen vaikuttavat tekijät : koettua terveyttä vahvistavat ja heikentävät tekijät liikuntatieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden kirjoituksissa
Sorri, Hannele (2019)Koettu terveys on yksilön oma arvio terveydestään, joka muodostuu sisäisten ja ulkoisten tekijöiden vuorovaikutuksessa. Nämä terveystekijät vaikuttavat koettuun terveyteen joko positiivisesti tai negatiivisesti. Koetun ... -
Mistä ja millaisiin asioihin apua yliopistossa oikein saa? : generalistialojen opiskelijoiden kokemuksia yliopisto-opiskelusta ja ohjauksesta
Kaartinen, Riina (2015)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää generalistialojen opiskelijoiden opiskelutarinoi-den perusteella millaisia ohjaustarpeita etenkin generalistialojen opiskelijoilla on ja miten he ovat kokeneet yliopiston ohjauspalvelut ...