Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTammela, Annika
dc.contributor.authorMustonen, Maria
dc.date.accessioned2024-05-15T07:09:13Z
dc.date.available2024-05-15T07:09:13Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94833
dc.description.abstractTutkin maisterintutkielmassani laulamisen merkitystä nuorille ja heidän kokemuksiaan erilaisista lauluympäristöistä. Otin selvää nuorten kokemuksista laulamiseen liittyen sekä siitä, millaisina laulajina he itseään pitävät. Tarkastelin lisäksi sitä, kuinka erilaiset ympäristöt, sosiaaliset ja konkreettiset paikat, vaikuttavat laulamiseen ja kokemuksiin. Tutkielmani tavoitteena oli saada tietoa tutkimukseen osallistuneiden nuorten laulukokemuksista sekä siitä, miten ympärillä olevat asiat vaikuttavat esimerkiksi nuoren haluun laulaa. Lisäksi perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) laulunopetuksen painotus on hyvin vähäinen. Nuorten laulukokemuksia on tutkittu vähän, joten sekin vaikutti aihevalintaan. Selvitin nuorten kokemuksia laulamisesta, joten tutkimukseni on luonteeltaan laadullinen. Haastattelin kahta keskisuomalaista kahdeksasluokkalaista kasvotusten koulun tiloissa. Litteroidun aineistoni analysoin temaattisen sisällönanalyysin keinoin sekä osittain teoriaohjaavasti. Teoreettisessa viitekehyksessä perehdyin laulamiseen olennaisesti liittyvien teemojen käsittelyyn. Tarkastelin minään liittyviä teemoja (kuten itsetuntoa, vokaalista minäkuvaa), erilaisia ympäristöjä, osallisuutta ja toimijuutta sekä yhteiskunnassa näkökulmaa lauluun. Loin myös katsauksen laulamisen roolista perusopetuksen opetussuunnitelmissa eri vuosilta. Tuloksista selvisi, että tutkimukseen osallistuneiden nuorten kokemukset laulamisesta ovat pääasiassa positiivisia. Laulu nähtiin yhdistävänä tekijänä ja yhteishengen luojana, sekä tunteiden säätelyn mahdollistajana. Eri ympäristöistä koti oli sellainen, joka koettiin pääosin turvallisimpana. Koulun rooli laulamisen positiivisten kokemusten lisääjänä jäi osittain epäselväksi ja vähäiseksi. Koulun juhlat koettiin positiivisina laulukokemuksina, mutta musiikintunnit vaikuttivat olevan ainakin tutkimukseen osallistuneille paikoittain epämieluisa lauluympäristö. Sosiaaliseen mediaan lauluvideoiden julkaiseminen oli mietityttävä tekijä ja muiden ajatusten spekulointi vaikutti oman lauluvideon julkaisupäätökseen. Nuorten vokaalinen minäkuva sai vahvistusta suotuisassa ympäristössä ja ympäröivien ihmisten kommentit vaikuttivat joko positiivisesti tai negatiivisesti omaan lauluääneen suhtautumiseen. Epävarmuus omaa ääntä kohtaan oli paikoin voimakastakin. Tulevaisuudessa nuorten laulaminen ja kokemukset omasta äänestä voivat heikentyä, mikäli lauluyhteiskuntamme jatkaa muuttumistaan entistä kriittisempään suuntaan.fi
dc.format.extent55
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othervokaalinen minäkuva
dc.subject.otheryläkouluikäiset
dc.titleLaulamisen merkitys nuorten elämässä : kahdeksasluokkalaisten kokemuksia laulamisesta eri ympäristöissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405153604
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysososiaalinen ympäristö
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysolaulaminen
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysominäkuva
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysoitsetunto
dc.subject.ysotunteet
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright