Nuorten kokemuksia ulkonäköpaineista ja sosiaalisista paineista
Viisteensaari, Janina. 2018. Nuorten kokemuksia ulkonäköpaineista ja sosiaalisista paineista. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia nuorten kokemuksia omasta ulkonäöstään ja ulkonäköpaineista. Tutkin tutkimuksen ensimmäisenä tehtävänä kuudesluokkalaisten tyytyväisyyttä omaan ulkonäköönsä. Lisäksi tutkimuksen toisena tehtävänä selvitän, mitkä tekijät aiheuttavat kuudesluokkalaisille ulkonäköpaineita ja kuinka nuoret muuttavat ulkonäköään ulkonäköpaineiden vuoksi. Tutkimuksen kolmantena tehtävänä selvitän, kuinka sosiaaliset paineet ilmenevät seitsemäsluokkalaisten tyttöjen elämässä. Lisäksi tutkimuksen neljäntenä tehtävänä on tarkoitus havaita, miten sosiaaliset paineet liittyvät seitsemäsluokkalaisten tyttöjen minäkäsityksen ja itsetunnon kehitykseen.
Tutkimukseni on sekä laadullinen että määrällinen tutkimus, jonka pääpaino on kuitenkin laadullisessa tutkimusperinteessä. Keräsin tutkimusaineistoni kahdessa osassa. Ensimmäisen aineiston keräsin kuudesluokkalaisilta oppilailta (n: 47) avoimia ja suljettuja kysymyksiä sisältävän kyselylomakkeen avulla keväällä 2015. Toisen aineiston keräsin vuoden 2017 kevään ja syksyn aikana seitsemäsluokkalaisilta tytöiltä (n: 20) kirjoitelman ja kommentointeja sisältävän kyselylomakkeen avulla. Aineistonanalyysin toteutin aineistolähtöisesti ja laadullisen sisällönanalyysin avulla. Lisäksi analysoin tutkimuksen ensimmäisen osan aineistoa frekvenssitaulukoiden avulla prosentuaalisesti sekä molempien osien aineistoja kvantifioimalla aineistolähtöisiä teemoja.
Tutkimustulosten mukaan noin kolme neljäsosaa kuudesluokkalaisista oli tyytyväisiä tai melko tyytyväisiä ulkonäköönsä. Tulokset tyytyväisyydestä olivat myös ristiriitaisia, sillä nuoret nimesivät positiivisiksi ja negatiivisiksi ominaisuuksikseen samoja tekijöitä. Tulosten mukaan nuoret muokkasivat ulkonäköään kulutustuotteiden, liikunnan, ruoan ja hygienian ylläpitämisen avulla. Ulkonäköpaineiden ja sosiaalisten paineiden kokemisessa korostuivat vertaisten, sosiaalinen median ja median -teemat. Erityisesti ulkonäköpaineet ja kiusaamisen kokemus liittyivät edellä mainittuihin teemoihin. Itsetuntoon ja minäkäsitykseen liittyviä tekijöitä olivat epävarmuus, kateuden kokeminen ja itsensä vertailu sekä pelko kiusatuksi tulemisesta, joita koettiin paineiden vaikutuksesta. Lisäksi tuloksissa ilmeni nuorten suoria mainintoja itsetunnon laskusta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29537]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yläkouluikäisten nuorten liikunta-aktiivisuus ja koettu ulkonäkö : Body-Esteem Scale for Adolescents and Adults -mittarin esitutkimus
Kemppainen, Toto; Pikkupeura, Vilma (2016)TIIVISTELMÄ Kemppainen, Toto & Pikkupeura, Vilma. 2016. Yläkouluikäisten nuorten liikunta-aktiivisuus ja koettu ulkonäkö. Body-Esteem Scale for Adolescents and Adults -mittarin esitutkimus. Liikuntapedagogiikan pro gradu ... -
Sosiaalisen median ulkonäköpaineita aiheuttavan sisällön yhteys kehonkuvaan yläkouluikäisillä nuorilla : WHO-koululaistutkimuksen tuloksia vuodelta 2022
Kulmala, Annika (2024)Due to the biological, social, and psychological changes occurring during adolescence, this phase represents a particularly vulnerable period for the formation of body image. Adolescents are susceptible to comparing ... -
Laulamisen merkitys nuorten elämässä : kahdeksasluokkalaisten kokemuksia laulamisesta eri ympäristöissä
Mustonen, Maria (2024)Tutkin maisterintutkielmassani laulamisen merkitystä nuorille ja heidän kokemuksiaan erilaisista lauluympäristöistä. Otin selvää nuorten kokemuksista laulamiseen liittyen sekä siitä, millaisina laulajina he itseään pitävät. ... -
Oppilas oman fyysisen toimintakykynsä arvioijana
Jokinen, Joonas; Järvelä, Samuli (2013)Jokinen, Joonas & Järvelä, Samuli 2013. Oppilas oman fyysisen toimintakykynsä arvioijana. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma, 80s. Tutkimuksemme tavoitteena oli ... -
Sosiaalisen ympäristön yhteys lasten minäkäsitykseen ja itsetuntoon
Kulmala, Annika (2021)Minäkäsitys (self-concept) ja itsetunto (self-esteem) ovat moniselitteisiä subjektiivisia ilmiöitä, jotka saattavat muuttua elämän aikana useaankin kertaan. Käsitteitä saatetaan käyttää synonyymeina, vaikka ne eivät tarkoita ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.