Kielinuppu-opetuslaulut verbien käyttöä opettamassa
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan Kielinuppu-opetuslauluja. Pääpainona on esitellä opetuslauluissa esiintyviä verbi-ilmauksia ja tarkastella, miten laulut tukevat verbien toiminnankuvausten oppimista. Tutkimuskysymykseni ovat seuraavat:
1. Miten Kielinuppu-opetuslaulut tukevat verbien toiminnankuvausten oppimista?
2. Millaisia verbi-ilmauksia opetuslauluissa esiintyy?
Tutkielmaan on valittu seitsemän opetuslaulua Kielinuppu-projektista. Tutkimuskysymykset ohjaavat aineiston rajausta. Aineistoon valituilla lauluilla pyritään antamaan mahdollisimman kattava yleiskuva projektin lauluista.
Tutkielma nojaa funktionaaliseen kielikäsitykseen. Teoreettisessa viitekehyksessä hyödynnetään Hallidayn systeemis-funktionaalista näkemystä kielestä, mistä analyysiin nostetaan muun muassa tilannekonteksti-käsite. Analyysimenetelmänä toimii laadullinen aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Tutkielman mukaan lauluissa passiivia käytetään kehotuksena tai yhteisen toiminnan kuvaamisena. Passiivin käyttö opetuslauluissa peilaa lapsen arjessa kuulemaa kieltä. Opetuslauluissa toistoa käytetään oppimisen tukena, mikä helpottaa mieleenpainamista. Opetuslaulujen helppo saatavuus mahdollistaa laulujen kuuntelemisen kotona, mikä tukee kielenoppimista myös koulun ulkopuolella.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5362]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Epäsuora henkilöön viittaaminen oppijansuomessa
Seilonen, Marja (Jyväskylän yliopisto, 2013) -
Transitiivikonstruktio ikkunana syntaksin kehitykseen : infiniittiset rakenteet ja passiivi taidon indikaattoreina S2-oppijoiden teksteissä
Reiman, Nina (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys (AFinLA), 2011)In the field of Finnish as a second language, there has hitherto been little research on the development of syntax. This article presents quantitative findings of the use of a common and versatile syntactic pattern – the ... -
Inlärning och behärskning av svenskans verb- och adjektivböjning samt negationens placering hos finska grundskoleelever
Paavilainen, Marika (University of Jyväskylä, 2015) -
Moniverbiset konstruktiot ja oppijansuomen kompleksisuus kielitaidon eri tasoilla
Mylläri, Taina (Eesti Rakenduslingvistika Ühing, 2023)Kielitaitoa ja sen kehitystä voidaan tarkastella oppijankielen tarkkuuden, sujuvuuden ja kompleksisuuden avulla. Yksinkertaisimmillaan tarkkuudella tarkoitetaan kielen virheettömyyttä ja sujuvuudella kielen tuottamisen ... -
Kyselytutkimus primääristen verbien ja sekundaarisen tehdä-verbin käytöstä lausekontekstissa
Seppälä, Henna (2024)Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan sekundaarisen tehdä-verbin ja kymmenen primäärisen verbien käyttöä suhteessa toisiinsa. Tarkastelussa käytetään apuna erilaisia esimerkkilauseita. Tavoitteena on kartoittaa eroja ...