dc.contributor.advisor | Seilonen, Marja | |
dc.contributor.author | Verkasalo, Ella-Sofia | |
dc.date.accessioned | 2024-05-15T06:57:06Z | |
dc.date.available | 2024-05-15T06:57:06Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94829 | |
dc.description.abstract | Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan Kielinuppu-opetuslauluja. Pääpainona on esitellä opetuslauluissa esiintyviä verbi-ilmauksia ja tarkastella, miten laulut tukevat verbien toiminnankuvausten oppimista. Tutkimuskysymykseni ovat seuraavat:
1. Miten Kielinuppu-opetuslaulut tukevat verbien toiminnankuvausten oppimista?
2. Millaisia verbi-ilmauksia opetuslauluissa esiintyy?
Tutkielmaan on valittu seitsemän opetuslaulua Kielinuppu-projektista. Tutkimuskysymykset ohjaavat aineiston rajausta. Aineistoon valituilla lauluilla pyritään antamaan mahdollisimman kattava yleiskuva projektin lauluista.
Tutkielma nojaa funktionaaliseen kielikäsitykseen. Teoreettisessa viitekehyksessä hyödynnetään Hallidayn systeemis-funktionaalista näkemystä kielestä, mistä analyysiin nostetaan muun muassa tilannekonteksti-käsite. Analyysimenetelmänä toimii laadullinen aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Tutkielman mukaan lauluissa passiivia käytetään kehotuksena tai yhteisen toiminnan kuvaamisena. Passiivin käyttö opetuslauluissa peilaa lapsen arjessa kuulemaa kieltä. Opetuslauluissa toistoa käytetään oppimisen tukena, mikä helpottaa mieleenpainamista. Opetuslaulujen helppo saatavuus mahdollistaa laulujen kuuntelemisen kotona, mikä tukee kielenoppimista myös koulun ulkopuolella. | fi |
dc.format.extent | 20 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | opetuslaulut | |
dc.title | Kielinuppu-opetuslaulut verbien käyttöä opettamassa | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202405153600 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Suomen kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 309 | |
dc.subject.yso | verbit | |
dc.subject.yso | suomen kieli | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | passiivi | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |