Eine multimodale Diskursanalyse der Vorstellungen vom Frausein auf ausgewählten Wahlplakaten bei der Wahl zur Nationalversammlung 1919 in der Weimarer Republik
Tässä maisterintutkielmassa tutkitaan multimodaalisen diskurssianalyysin keinoin Saksan historiaan kuuluvan Weimarin tasavallan alkuvaiheen vaalijulisteissa esiin tulevia käsityksiä naiseudesta. Tutkielman aineisto koostuu neljästä vaalijulisteesta, jotka edustavat vuoden 1919 vaalien kolmea suurinta voittajapuoluetta: Saksan sosiaalidemokraattista puoluetta (SPD), Saksan keskustapuoluetta (Zentrum) ja Saksan demokraattista puoluetta (DDP). Analyysin pääpainona ovat julisteiden visuaaliset ja kielelliset elementit, kuten ihmishahmot, värimaailma ja iskulauseet, sen selvittämiseksi, millaisia käsityksiä naiseudesta nämä puolueet rakentavat ja välittävät katsojalle. Analyysi paljasti erityisesti vaalien erityislaatuisuuden ja sen heijastumisen naiskäsityksiin; ensimmäinen maailmansota oli juuri loppunut vuonna 1918 Saksan tappioon ja jo sodan aikana perinteiset sukupuoliroolit olivat alkaneet murtua. Tämän lisäksi vaalijulisteissa ilmeni Weimarin tasavallassa vuonna 1918 voimaanastunut naisten äänioikeus siten, että naisia puhuteltiin suoraan ja esitettiin julisteissa, mutta myös esim. DDP näki naisen poliittisena toimijana ja kuvasi julisteissaan myös naisen voimaa. Erityisesti keskustapuolueen julisteessa ilmenivät perinteiset sukupuoliroolit siten, että siinä nainen kuvattiin eksplisiittisesti äitinä. Muuten materiaali edusti pääasiassa uudenlaisia käsityksiä naiseudesta, mikä haastoi aiemman tutkimuksen käsityksen naiseuden representaatioista äitiyden kautta. Toisaalta SPD:n vaalijuliste viesti siitä, että vaikka sukupuolten tasa-arvo sai tunnustusta Weimarin tasavallassa, eivät naiset olleet miesten kanssa kuitenkaan täysin tasa-arvoisia, vaan olivat julisteen naishahmon tavoin askeleen miehiä taaempana.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Auf dem grünen Weg : multimodale Diskursanalyse über die Unternehmenskommunikation zur Nachhaltigkeit auf den Websites der Deutschen Bahn und der Lufthansa
Korhonen, Elvira (2024)Yritysten viestintä ja vastuullisuus ovat lisääntyneet kasvavissa määrin digitalisaation, ihmisten ympäristötietoisuuden ja erinäisten ympäristöön liittyvien säännöksien myötä. Täten myös yritysten keinot esittäytyä vihreinä ... -
Valkokankaan uusi nainen : yhdysvaltalaisten, 1920-luvulla esitettyjen elokuvien naishahmon herättämät aikalaisreaktiot Suomen suurimmissa kaupungeissa
Ala-Outinen, Minna (2013)Ensimmäisen maailmansodan päätyttyä länsimaalainen yhteiskunta oli modernisaatioprosessin keskellä, jonka juuret ulottuivat jo 1800-luvun lopulle. Tälle maailmansodan jälkeiselle, 1920-luvun modernisaatiolle tyypillistä ... -
„Ich bin dein Plastikmüll“ : Multimodale Diskursanalyse eines Werbevideos von WWF Deutschland
Peltonen, Sofia (2020)Ilmastonmuutos ja ympäristön tila ovat viime vuosina olleet laajan keskustelun kohteina. Erityisesti huomiota on herättänyt IPPC:n (Intergovernmental Panel on Climate Change) lokakuussa 2018 julkaisema raportti ilmastonmuutoksen ... -
Kuinka Bismarckia käsiteltiin Itä-Saksan lehdistössä vuosina 1948–1989?
Ylimäki, Wilho (2024)Saksan demokraattinen tasavalta sijaitsi entisen Preussin kuningaskunnan alueella. Myöhemmin Preussista tuli ensimmäisen yhdistyneen Saksan ajava voima, johon Otto von Bismarckilla oli paljon vaikutusta. Tutkimuksen ... -
Finnish Diplomats as Interpreters of Finland’s Foreign Policy 1955–1971: Question of Neutrality and Divided Germany
Nissinen, Jukka (Jyväskylän yliopisto, 2019)During the Cold War, between the years 1949–1973, Finland did not recognize either one of the states of the divided Germany, the socialist German Democratic Republic (East Germany) or the democratic Federal Republic of ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.