Kohdistetun mainonnan vaikutus kuluttajan ostokäyttäytymiseen
Tämä tutkimus tutkii kohdennettua mainontaa ja sen vaikutuksia kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Ne ovat tärkeitä ja ajankohtaisia aiheita, ja siksi niitä tulee tutkia syvemmin. Tutkimuksen tarkoituksena on auttaa kuluttajia ja markkinoijia ymmärtämään digitaalisen markkinoinnin toimintaa ja sen vaikutusta. Tutkimusaihe on erityisen merkityksellinen nykypäivänä, sillä kohdennettu mainonta on keskeinen osa digitaalista markkinointia ja kuluttajakokemuksen hallintaa. Aiempien tutkimusten tutkimustulosten avulla voidaan todeta, että yritykset investoivat yhä enemmän resurssejaan kohdennettuun mainontaan pyrkien tavoittamaan oikeat asiakkaat oikeaan aikaan ja oikealla viestillä. Tämä johtuu pääasiassa siitä, että perinteinen massamarkkinointi ei enää vastaa yksilöllisten kuluttajatarpeiden kasvavaan monimuotoisuuteen ja odotuksiin.
Tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, ja sen aineiston keräämisessä on hyödynnetty useita eri lähteitä, mukaan lukien JYKDOK, Google Scholar ja Scopus. Aineiston valinnassa on pyritty ottamaan erityisesti huomioon vuoden 2020 jälkeen julkaistut vertaisarvioidut artikkelit. Lisäksi aineistona on hyödynnetty kirjoja, verkkosivustoja ja asiantuntijaluentoja.
Tutkimuksen keskeiset tulokset osoittavat, että mainostajat hyödyntävät asiakaspolkuanalyyseja sekä attribuutiomalleja arvioidakseen mainonnan vaikutusta. Asiakaspolun varrella tapahtuvat muutokset ja jatkuva odotusten säätely tuottavat uutta dataa, jota voidaan hyödyntää. Erityisesti digitaalinen mainonta eri kanavissa vaikuttaa asiakkaiden ostokäyttäytymiseen. Kohdennettu mainonta, esimerkiksi Google-mainonta, vaikuttaa myyntiin, mutta vaikutus vaihtelee. Kohdennetulla mainonnalla ja personoinnilla voidaan saavuttaa merkittävää liikevaihdon kasvua sekä markkinoinnin tehokkuuden parantumista.
Mahdollisia jatkotutkimusaiheita ovat mainonnan tulevaisuus virtuaali- ja lisätyn todellisuuden kanavissa, mikä voisi johtaa uusiin vaikuttaviin mainoskanaviin ja -keinoihin. Lisäksi kohdistamista ja personointia voidaan kehittää entistä tehokkaammin. Toisena suurena tutkimusalueena on ROMI-tutkimukset ja -mallinnukset, jotka avaavat markkinoinnin tehokkuutta ja vaikutuksia, tarjoten dataan perustuvia tuloksia yritysten ja kuluttajien hyödyksi. Tähän liittyy myös kohdistetun mainonnan vaikutusten tutkiminen eri ostoprosessin vaiheissa.
...
This study examines targeted advertising and its effects on consumer buying behavior. They are important and topical topics and should therefore be studied in greater depth. The purpose of the study is to help consumers and marketers understand how digital marketing works and its impact. The research topic is particularly relevant today, as targeted advertising is a key part of digital marketing and consumer experience management. Research results from previous studies show that companies are investing more and more of their resources in targeted advertising, aiming to reach the right customers at the right time and with the right message. This is mainly because traditional mass marketing no longer meets the growing diversity and expectations of individual consumer needs.
The study has been carried out as a literature review, and a number of different sources have been used to collect its data, including JYKDOK, Google Scholar and Scopus. In the selection of the material, special attention has been paid to the peer-reviewed articles published after 2020. In addition, books, websites and expert lectures have been used as material.
The key findings of the study show that advertisers utilize customer path analyses as well as attribution models to assess the impact of advertising. Changes along the customer path and constant regulation of expectations produce new data that can be utilized. In particular, digital advertising in different channels influences customers' purchasing behavior. Targeted advertising, such as Google advertising, affects sales, but the impact varies. Targeted advertising and personalization can achieve significant revenue growth as well as improved marketing efficiency.
Possible further research topics include the future of advertising in virtual and augmented reality channels, which could lead to new influential advertising channels and means. In addition, targeting and personalization can be developed more effectively. Another major area of research is ROMI research and modeling, which opens up the efficiency and impact of marketing, providing data-based results for the benefit of businesses and consumers. This also involves studying the effects of targeted advertising at different stages of the buying process.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Facebook-markkinoinnin vaikutus ostokäyttäytymiseen ja tunnevetoisen facebook-mainonnan vaikutus kahdessa casessa
Lehikoinen, Simone (2021)Facebookista on kasvanut yksi merkittävin digimarkkinoinnin kanava viimeisen kymmenen vuoden aikana, ja Suomessakin käyttäjämäärät lähenevät jo neljää miljoonaa. Verkkokauppojen määrät jatkavat kasvuaan, kun digitalisoituminen ... -
Digitalisoitumisen vaikutus ostokäyttäytymiseen kauneus- ja terveystuotteiden toimialalla
Liefveld, Laura (2013)Internetin merkitys kuluttajien jokapäiväisessä toiminnassa kasvaa jatkuvasti ja tämä vaikuttaa väistämättä myös siihen, kuinka kuluttajat toimivat etsiessään ja ostaessaan tuotteita tai palveluita. Markkinoijien ja ... -
Kuluttajan ostopäätösprosessin vaiheen merkitys hakukonemainonnassa
Eronen, Lauri (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia kuluttajan ostopäätösprosessia sekä sen vaiheiden vaikutusta kuluttajien hakukonekäyttäytymiseen ja yrityksen hakukonemainontaan. Tutkimus toteutettiin huonekalualan ... -
Vaikuttajamarkkinoinnin keskeiset vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa
Liimatainen, Oona (2020)Tässä tutkielmassa tutkittiin vaikuttajamarkkinoinnin keskeisiä vaikutuksia kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tavoitteena oli myös selvittää, miksi vaikuttajamar ... -
Sosiaalisen markkinoinnin ja arvojen vaikutus kuluttajan käyttäytymiseen
Huovila, Julia (2021)Sosiaalinen markkinointi on markkinoinnin lähestymistapa, joka pyrkii muuttamaan kuluttajaryhmän tai kokonaisen yhteiskunnan käyttäytymistä. Sosiaalista markkinointia on perinteisesti käytetty julkisen sektorin työkaluna, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.