9th grade English books’ contribution to creating and encouraging interaction in the classroom
Authors
Date
2024Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Oppilaiden rohkaisu englannin kielen käyttöön monipuolissa vuorovaikutustilanteissa on kirjattu vuoden 2016 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin. Tämä tutkielma selvittää, kuinka tavoite on näkyvissä 9. luokan englannin kielen oppikirjoissa.
Tutkielman aineistona oli yhteensä neljä eri englannin oppikirjaa eli kaksi tekstikirjaa ja kaksi työkirjaa kirjasarjoista Scene ja On the Go. Analyysimenetelmänä oli sisällönanalyysi. Kaikki tehtävät, jotka sisältävät oppilaiden välistä vuorovaikutusta, jaettiin kymmeneen eri kategoriaan. Kategoriat perustuvat vuorovaikutuksen laatuun, esimerkiksi keskustelutehtäviin ja yhteistyötehtäviin. Tutkielmassa pohditaan ja annetaan esimerkkejä jokaisen kategorian tehtävätyypeistä.
Tutkitusta aineistosta löytyi paljon erilaisia vuorovaikutustehtäviä. Yleisimpiä tehtävätyyppejä ovat parikeskustelut, vuorotellen sanominen, käännöstehtävät ja erilaiset pienet esitelmät, joihin kuuluu sekä kirjallisten tuotosten esittely että omin sanoin aiheesta kertominen. Vuorovaikutus on kirjoissa tärkeässä roolissa ja siihen kannustetaan monipuolisilla tehtävillä sekä sanallisilla vinkeillä ja muistutuksilla, joita löytyi molemmista kirjasarjoista. Paritehtävät ovat hyvin yleisiä. Ryhmätehtäviä kirjoissa on jonkin verran. Kaikki paritehtävät eivät kuitenkaan ole yhtä vuorovaikutteisia, sillä joissain tehtävissä parit eivät varsinaisesti keskustele toistensa kanssa, vaan pelkästään lausuvat tai luettelevat sanoja tai tehtävien vastauksia. Kirjoissa on myös esitelty jonkin verran erilaisia kommunikaatiostrategioita, kuten sanatonta viestintää sekä puuttuvien sanojen kuvailua eri sanoin ja elein. Lisäksi tulokset kertovat, että yhdeksännen luokan Scene-kirjasarjassa on lähes kaksikertainen määrä suullisia tehtäviä verrattuna On the Go -sarjaan. Tutkimus antaa tietoa suullisen kielitaidon harjoittelun roolista peruskoulun lopulla. Löydökset myös osoittavat, minkälaisia lisätehtäviä opettajat voisivat tarjota tasapainottamaan kirjojen tarjoamia tehtäviä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Words, phrases and sentences : a comparison of writing activities and tasks in textbook series of English and Swedish for grades 7 to 9
Kivilahti, Sarianna (2012)Perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS) ja Eurooppalainen viitekehys (EVK) painottavat opetuksessa viestinnällisyyttä. Tämä näkyy oppimateriaaleissa erityisesti suullisen kielitaidon korostumisena. Kuitenkin kommunikatiivisuuden ... -
English here, English there, English everywhere : language showering material package for English language learning in early childhood education classrooms (ages 3-6)
Leppäkangas, Maiju (2024)Varhainen kielenoppiminen sijoittuu aikaan ennen oppivelvollisuuden alkamista ja se voidaan jakaa kahteen ikäryhmään: varhaisiin kielenoppijoihin (iät 7–12) sekä erityisen varhaisiin kielenoppijoihin (iät 3–6). Tämä ... -
Comparative study of communicative tasks in two Finnish EFL textbooks
Ojasalo, Kare (2024)Kieltenopetus on 1970-luvulta alkaen ollut entistä enemmän keskittynyt suullisen vuorovaikutuksen merkitykseen sekä kommunikatiivisen kompetenssin harjoittelemiseen. Kyky selviytyä arkipäiväisestä elämästä ja pystyä ... -
Mediated learning materials : visibility checks in telepresence robot mediated classroom interaction
Jakonen, Teppo; Jauni, Heidi (Routledge, 2021)Videoconferencing is increasingly used in education as a way to support distance learning. This article contributes to the emerging interactional literature on video-mediated educational interaction by exploring how a ... -
Thou shalt not write about... : a study of taboo content in Finnish EFL textbooks for upper secondary school
Keturi, Suvi; Lehmonen, Tiina (2012)Tabu on käsitteenä monimuotoinen ja vaikeasti määriteltävä, johtuen sekä niiden jatkuvasta muuttumisesta, valtavasta määrästä että niiden osittaisesta kulttuurisidonnaisuudesta. Tabuja ja tabukielen esiintymistä ...