9th grade English books’ contribution to creating and encouraging interaction in the classroom
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Oppilaiden rohkaisu englannin kielen käyttöön monipuolissa vuorovaikutustilanteissa on kirjattu vuoden 2016 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin. Tämä tutkielma selvittää, kuinka tavoite on näkyvissä 9. luokan englannin kielen oppikirjoissa.
Tutkielman aineistona oli yhteensä neljä eri englannin oppikirjaa eli kaksi tekstikirjaa ja kaksi työkirjaa kirjasarjoista Scene ja On the Go. Analyysimenetelmänä oli sisällönanalyysi. Kaikki tehtävät, jotka sisältävät oppilaiden välistä vuorovaikutusta, jaettiin kymmeneen eri kategoriaan. Kategoriat perustuvat vuorovaikutuksen laatuun, esimerkiksi keskustelutehtäviin ja yhteistyötehtäviin. Tutkielmassa pohditaan ja annetaan esimerkkejä jokaisen kategorian tehtävätyypeistä.
Tutkitusta aineistosta löytyi paljon erilaisia vuorovaikutustehtäviä. Yleisimpiä tehtävätyyppejä ovat parikeskustelut, vuorotellen sanominen, käännöstehtävät ja erilaiset pienet esitelmät, joihin kuuluu sekä kirjallisten tuotosten esittely että omin sanoin aiheesta kertominen. Vuorovaikutus on kirjoissa tärkeässä roolissa ja siihen kannustetaan monipuolisilla tehtävillä sekä sanallisilla vinkeillä ja muistutuksilla, joita löytyi molemmista kirjasarjoista. Paritehtävät ovat hyvin yleisiä. Ryhmätehtäviä kirjoissa on jonkin verran. Kaikki paritehtävät eivät kuitenkaan ole yhtä vuorovaikutteisia, sillä joissain tehtävissä parit eivät varsinaisesti keskustele toistensa kanssa, vaan pelkästään lausuvat tai luettelevat sanoja tai tehtävien vastauksia. Kirjoissa on myös esitelty jonkin verran erilaisia kommunikaatiostrategioita, kuten sanatonta viestintää sekä puuttuvien sanojen kuvailua eri sanoin ja elein. Lisäksi tulokset kertovat, että yhdeksännen luokan Scene-kirjasarjassa on lähes kaksikertainen määrä suullisia tehtäviä verrattuna On the Go -sarjaan. Tutkimus antaa tietoa suullisen kielitaidon harjoittelun roolista peruskoulun lopulla. Löydökset myös osoittavat, minkälaisia lisätehtäviä opettajat voisivat tarjota tasapainottamaan kirjojen tarjoamia tehtäviä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5127]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Words, phrases and sentences : a comparison of writing activities and tasks in textbook series of English and Swedish for grades 7 to 9
Kivilahti, Sarianna (2012)Perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS) ja Eurooppalainen viitekehys (EVK) painottavat opetuksessa viestinnällisyyttä. Tämä näkyy oppimateriaaleissa erityisesti suullisen kielitaidon korostumisena. Kuitenkin kommunikatiivisuuden ... -
Mediated learning materials : visibility checks in telepresence robot mediated classroom interaction
Jakonen, Teppo; Jauni, Heidi (Routledge, 2021)Videoconferencing is increasingly used in education as a way to support distance learning. This article contributes to the emerging interactional literature on video-mediated educational interaction by exploring how a ... -
Thou shalt not write about... : a study of taboo content in Finnish EFL textbooks for upper secondary school
Keturi, Suvi; Lehmonen, Tiina (2012)Tabu on käsitteenä monimuotoinen ja vaikeasti määriteltävä, johtuen sekä niiden jatkuvasta muuttumisesta, valtavasta määrästä että niiden osittaisesta kulttuurisidonnaisuudesta. Tabuja ja tabukielen esiintymistä ... -
A comparative analysis on Finnish and Korean high school English textbooks in the perspective of communicative language teaching
Namgung, Wook (2016)English textbooks are a key resource for English courses in both Finnish and Korean high schools. The present study aims to compare the similarities and differences of Finnish and Korean high school English textbooks and ... -
The purple soulstone : material package for teaching English to eighth graders through gamification, augmented reality and interactive storytelling
Pajakko, Anton (2023)Pelillistämisestä on tullut koko ajan suositumpaa, eikä sen suosio näytä olevan laskussa. Nykyään sitä käytetään niin työelämässä kuin opettamisessakin. Kapp (2012) määrittelee pelillistämisen seuraavasti: peli elementtien ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.