Häiriökäyttäytyminen liikunnanopetuksessa
Authors
Date
2024Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä kandidaatintutkielmassa käsitellään yläkoulun ja lukion liikunnanopetuksessa esiintyvää häiriökäyttäytymistä, sen muotoja, syitä ja ennaltaehkäisyä. Lisäksi esitellään keinoja häiriökäyttäytymistilanteissa toimimiseen. Häiriökäyttäytyminen on ajankohtainen ja tärkeä tutkimusaihe, sillä sitä ilmenee usein ja se vaikuttaa kielteisesti oppimiseen ja opettamiseen.
Häiriökäyttäytyminen on tilanteeseen sopimatonta käyttäytymistä. Silloin oppilaat eivät tee sitä, mitä opettaja on pyytänyt, tai he tekevät sitä, minkä opettaja on kieltänyt. Häiriökäyttäytymistä on esimerkiksi ohjeiden noudattamatta jättäminen, oppituntia häiritsevä puhuminen, kiusaaminen, osallistumattomuus, kiroileminen tai tupakointi.
Tutkielmassa todettiin, että liikuntatunneilla esiintyi eniten vakavuudeltaan lievää häiriökäyttäytymistä, kuten kikattamista tai laiskottelemista. Häiriökäyttäytymistä tapahtui usein esimerkiksi silloin, kun opettaja ei valvonut toimintaa. Pojat häiriökäyttäytyivät enemmän kuin tytöt, mutta tulokset siitä, esiintyykö häiriökäyttäytymistä enemmän yläkoulussa kuin lukiossa, olivat ristiriitaisia. Häiriökäyttäytymisen syinä voi olla esimerkiksi liikuntatuntien toiminnallisuuden antamat mahdollisuudet, tai tylsä tunti, jolloin häiriökäyttäytymistä pidettiin hauskanpitona. Häiriökäyttäytymistä voidaan ennaltaehkäistä puuttumalla sen syihin, kuten kehittämällä opettajan osaamista, ja tukemalla oppilaiden autonomiaa. Häiriökäyttäytymistilanteiden kohtaaminen jo opettajaopintojen aikana voisi kehittää opettajien osaamista haastavien tilanteiden käsittelyssä.
Opettajat käyttivät häiriökäyttäytymistilanteissa esimerkiksi harkittua puuttumista. Silloin jokaiseen vaarattomaan häiriökäyttäytymiseen ei puututa tunnin kulun sujuvoittamiseksi. On kuitenkin pohdittava, onko harkittu puuttuminen eettisesti oikein vai tulisiko koulun kasvattajien puuttua kaikenlaiseen epäasialliseen käyttäytymiseen. Tulevaisuudessa olisi tärkeää, että oppilaat ja opettajat ymmärtäisivät häiriökäyttäytymisen syitä ja vaikutuksia samalla tavalla, sillä se voisi auttaa ehkäisemään häiriökäyttäytymistä tehokkaammin.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Ojentamisen ja kurinpitomenettelyn merkitys turvallisen oppimisympäristön luomisessa perusopetuksen yläluokkien liikunnanopetuksessa
Lehtinen, Jukka (2015)TIIVISTELMÄ Jukka Lehtinen (2015). Ojentamisen ja kurinpitomenettelyn merkitys turvallisen oppimisympäristön luomisessa perusopetuksen yläluokkien liikunnanopetuksessa. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, ... -
Oppilaiden psyykkinen oireilu yläkoulun liikunnanopetuksessa opettajien kokemana
Vento, Veera (2021)Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden psyykkisestä oireilusta sekä opettajien ratkaisuja oppilaiden psyykkisen oireilun synnyttämiin haastaviin tilanteisiin liikunnanopetuksessa. ... -
Oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemusten lisääminen yläkoulun liikunnanopetuksessa : Move! -mittaustulosten käyttö CDG-mallin mukaisessa opetuksessa
Anttila, Anna-Kaisa; Ketonen, Jenna (2022)Tämän Pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lisäsikö CDG-mallin mukainen opetus oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemuksia liikuntatunneilla ja vapaa-ajalla. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, ... -
Opetuksen eriyttäminen yläkoulun liikuntatunneilla : liikunnanopettajan sekä motorisesti heikon ja passiivisesti toimintaan osallistuvan oppilaan näkemyksiä
Lehto, Satu (2017)Lehto, S. 2017. Opetuksen eriyttäminen yläkoulun liikuntatunneilla: Liikunnanopettajan sekä motorisesti heikon ja passiivisesti toimintaan osallistuvan oppilaan näkemyksiä. Liikuntatieteellinen tiedekunta. Jyväskylän ... -
Hyvän liikunnanopettajan ominaisuuksia 2000 -luvulla
Lamminaho-Saarinen, Tiina (2019)Hyvän opettajan ominaisuuksien arvostus on muuttunut ajan kuluessa yhteiskunnan muutosten myötä. Uudistuneet opetussuunnitelmat ovat muuttaneet liikunnan opetusta ja samalla myös ne ovat muuttaneet hyvältä liikunnanopettajalta ...