Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorViinikainen, Jutta
dc.contributor.authorKangas, Aapo
dc.date.accessioned2024-05-10T09:05:54Z
dc.date.available2024-05-10T09:05:54Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94744
dc.description.abstractTässä pro gradu -tutkielmassa selvitetään korkeakoulututkinnon koulutusalan yhteyttä yksilön ansioihin Suomessa. Lisäksi tarkastellaan kyvykkyyden roolia palkkaeroja selittävänä tekijänä yksilöiden välillä. Päätös kouluttautua on yksi yksilöiden keskeisimpiä ansioihin vaikuttavia päätöksiä. Taloustieteellisessä tutkimuksessa on vasta viime vuosikymmeninä alettu kiinnittää huomiota koulutustasojen välillä olevien ansiotasoerojen lisäksi myös koulutusalojen välisiin eroihin. Tutkielmassa täydennetään verrattain vähäistä suomalaista tutkimusta koulutusalojen välisiin ansiotasoeroihin liittyen. Teoreettinen viitekehys perustuu inhimillisen pääoman teoriaan sekä valikoitumista korostaviin Royn malliin, sekä signalointiteoriaan. Niiden mukaan ansiovaikutus voi syntyä joko koulutuksen avulla kumuloituvien taitojen kautta nostaen yksilön tuottavuutta tai vaihtoehtoisesti olla seurausta yksilön valikoitumisesta alalle, johon hänen kykynsä sopivat parhaiten. Työn empiirisessä osiossa tarkastellaan koulutusalan yhteyttä ansioihin Suomessa hyödyntäen vuosina 2011–2012 kerättyä kansainvälistä aikuisten taitotutkimusaineistoa (PIAAC). Tutkimusotos koostui vastaushetkellä 24-65-vuotiasta henkilöistä, jotka ovat suorittaneet ylemmän korkeakoulututkinnon (N = 417). Analysointi tehtiin lineaarisella regressiomallilla, jossa ansiotulon logaritmia selitetään koulutusalalla. Kontrolli- ja taustamuuttujina käytettiin kognitiomuuttujia, sekä muita ansioihin vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksessa löydettiin tilastollisesti merkitseviä, ja aiempaa tutkimuskirjallisuutta tukevia tuloksia ansioiden ja koulutusalan välisestä yhteydestä. Tuloksien mukaan teknillisen sekä kaupallisen, oikeustieteellisen tai yhteiskuntatieteellisen alan koulutukset ovat yhteydessä noin 40 % korkeampiin ansioihin kuin humanistisen tai taidealan koulutukset. Kognitiomuuttujat olivat yhteydessä suoritettuun tutkintoalaan, mutta niiden kontrollointi palkkayhtälössä ei muuttanut koulutusalan ja tulojen välistä yhteyttä.fi
dc.format.extent49
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.titleKorkeakoulualan yhteys ansioihin Suomessa
dc.typeMaster's thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405103516
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylä University School of Business and Economicsen
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulufi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEconomicsen
dc.contributor.oppiaineTaloustiedefi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).en
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.fi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright