Korkeakoulualan yhteys ansioihin Suomessa
Tekijät
Päivämäärä
2024Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.
Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitetään korkeakoulututkinnon koulutusalan yhteyttä yksilön ansioihin Suomessa. Lisäksi tarkastellaan kyvykkyyden roolia palkkaeroja selittävänä tekijänä yksilöiden välillä. Päätös kouluttautua on yksi yksilöiden keskeisimpiä ansioihin vaikuttavia päätöksiä. Taloustieteellisessä tutkimuksessa on vasta viime vuosikymmeninä alettu kiinnittää huomiota koulutustasojen välillä olevien ansiotasoerojen lisäksi myös koulutusalojen välisiin eroihin. Tutkielmassa täydennetään verrattain vähäistä suomalaista tutkimusta koulutusalojen välisiin ansiotasoeroihin liittyen.
Teoreettinen viitekehys perustuu inhimillisen pääoman teoriaan sekä valikoitumista korostaviin Royn malliin, sekä signalointiteoriaan. Niiden mukaan ansiovaikutus voi syntyä joko koulutuksen avulla kumuloituvien taitojen kautta nostaen yksilön tuottavuutta tai vaihtoehtoisesti olla seurausta yksilön valikoitumisesta alalle, johon hänen kykynsä sopivat parhaiten.
Työn empiirisessä osiossa tarkastellaan koulutusalan yhteyttä ansioihin Suomessa hyödyntäen vuosina 2011–2012 kerättyä kansainvälistä aikuisten taitotutkimusaineistoa (PIAAC). Tutkimusotos koostui vastaushetkellä 24-65-vuotiasta henkilöistä, jotka ovat suorittaneet ylemmän korkeakoulututkinnon (N = 417).
Analysointi tehtiin lineaarisella regressiomallilla, jossa ansiotulon logaritmia selitetään koulutusalalla. Kontrolli- ja taustamuuttujina käytettiin kognitiomuuttujia, sekä muita ansioihin vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksessa löydettiin tilastollisesti merkitseviä, ja aiempaa tutkimuskirjallisuutta tukevia tuloksia ansioiden ja koulutusalan välisestä yhteydestä. Tuloksien mukaan teknillisen sekä kaupallisen, oikeustieteellisen tai yhteiskuntatieteellisen alan koulutukset ovat yhteydessä noin 40 % korkeampiin ansioihin kuin humanistisen tai taidealan koulutukset. Kognitiomuuttujat olivat yhteydessä suoritettuun tutkintoalaan, mutta niiden kontrollointi palkkayhtälössä ei muuttanut koulutusalan ja tulojen välistä yhteyttä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29524]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
ICT-alan kehittäminen Keski-Suomessa : selvitys ICT-alan yrityksille Keski-Suomessa
Lehto, Martti; Neittaanmäki, Pekka; Neittaanmäki, Petri (Jyväskylän yliopisto, 2014) -
Digiosallisuus Suomessa : Digiosallisuus Suomessa -hankkeen loppuraportti
Kuusisto, Olli; Merisalo, Maria; Kääriäinen, Jukka; Hänninen, Riitta; Karhinen, Joonas; Korpela, Viivi; Pajula, Laura; Pihlajamaa, Olli; Taipale, Sakari; Wilska, Terhi-Anna (Valtioneuvoston kanslia, 2022)Digiosallisuus Suomessa -hankkeessa laadittiin aluksi digiosallisuuden käsiteanalyysi eri tieteen- ja hallinnonalojen näkökulmasta. Käsiteanalyysi ja sen pohjalta muodostettu digiosallisuuden määritelmä osa-alueineen on ... -
Kukapa se Suomessa pellot kyntää ja niitylle ojat kaivaa (2/4 a)
Tuntematon tekijä (s. d.) -
Amatöörirugby suomessa, lajianalyysi ja fyysisen harjoittelun ohjelmointi
Mälkiä, Sampo (2007)Sampo Mälkiä 2007. Amatöörirugby Suomessa, lajianalyysi ja fyysisen harjoittelun ohjelmointi. Valmennusopin jatkokurssin seminaarityö, liikuntabiologian laitos, Jyväskylän yliopisto, 42s. Suomen Rugbyliitto on perustettu ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.