dc.contributor.advisor | Clements, Kati | |
dc.contributor.author | Koittola, Olli | |
dc.date.accessioned | 2024-05-10T07:38:15Z | |
dc.date.available | 2024-05-10T07:38:15Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94741 | |
dc.description.abstract | This master's thesis explores the experiences of teachers in rural schools regarding the impacts of digital transformation on their work. The emphasis of the thesis is particularly on teachers' experiences regarding the adoption and use of technology among them. The research is based on both previous research findings and new empirical interview data. The interview data was collected from 26 teachers in various rural schools. The central aim of the thesis is to understand how teachers' perceptions of technology and digitalization influence the renewal of teaching and the application of technology. Additionally, the thesis aims to identify the challenges and opportunities encountered by teachers in rural schools regarding the use of technology, thus complementing the gap observed in the existing research literature. A qualitative research method was chosen in the thesis to support the in-depth understanding of teachers' responses. Theme analysis was used in the analysis of the responses. The results of the analysis of the interview data highlight how technical support, peer support, and student assistance are crucial factors in the integration of technology. Technology was also found to increase motivation and creativity among teachers and students, although teachers' reluctance may hinder its adoption. The results strongly indicate that with teachers' positive attitudes and support, the integration of technology into the teaching of rural schools can be significantly promoted. Recommendations derived from the results emphasize educational policy measures, improvement of teacher training, and strengthening support services, which can contribute to more geographically equitable learning opportunities and enhance the quality of education. | en |
dc.description.abstract | Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan syrjäseutujen koulujen opettajien kokemuksia digitaalisen muutoksen vaikutuksista heidän työhönsä. Tutkielmassa painotetaan erityisesti opettajien kokemuksia siitä, miten teknologian omaksuminen ja käyttö koetaan heidän keskuudessaan. Tutkimus perustuu sekä aiempiin tutkimustuloksiin että uuteen empiiriseen haastatteluaineistoon. Haastatteluaineisto on kerätty 26 eri syrjäseudun koulun opettajilta. Tutkielman keskeisenä pyrkimyksenä on ymmärtää, miten opettajien käsitykset teknologiasta ja digitalisaatiosta vaikuttavat opetuksen uudistamiseen ja teknologian soveltamiseen. Lisäksi tutkielmassa pyritään tunnistamaan syrjäseutukoulujen opettajien kohtaamat haasteet ja mahdollisuudet teknologian käytössä, täydentäen näin tutkimuskirjallisuudessa havaittua aukkoa. Tutkielmassa valittiin laadullinen tutkimusmenetelmä opettajien vastausten syvällisen ymmärtämisen tueksi. Vastauksien analysoinnissa hyödynnettiin teema-analyysia. Haastatteluaineiston analyysin tulokset korostavat kuinka opettajien tekninen tuki, vertaistuki ja oppilaiden avustus ovat ratkaisevina tekijöinä teknologian integroinnissa. Teknologian havaittiin myös lisäävän motivaatiota ja luovuutta opettajien ja oppilaiden keskuudessa, vaikka opettajien vastahakoisuus voi hidastaa sen käyttöönottoa. Tulokset viittaavat vahvasti siihen, kuinka opettajien myönteisellä asennoitumisella ja tuella voidaan merkittävästi edistää teknologian integroimista osaksi syrjäseutukoulujen opetusta. Tuloksista tehtävät suositukset painottavat koulutuspoliittisia toimenpiteitä, opettajankoulutuksen parantamista ja tukipalveluiden vahvistamista, mikä voi osaltaan edistää maantieteellisesti tasa-arvoisempia oppimismahdollisuuksia ja parantaen samalla koulutuksen laatua. | fi |
dc.format.extent | 105 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Syrjäseutukoulujen digitalisoituminen : opettajien kokemuksia muutoksen eturintamalta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202405103513 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | syrjäseudut | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | digitalisaatio | |
dc.subject.yso | koulut | |
dc.subject.yso | opetusteknologia | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |