Opettajien kokemuksia TCM-ryhmänhallintamenetelmäkoulutuksen merkityksestä kasvatusyhteistyölle
Authors
Date
2024Copyright
© The Author(s)
Opettajan työhön kuuluva yhteistyön tekeminen vanhempien kanssa voi toisinaan joutua koetukselle. Kokkolassa heräsi huoli haastavasti käyttäytyvien oppilaiden määrän lisääntymisestä kouluissa ja siellä päädyttiin kouluttamaan kahden alakoulun opettajia TCM-ryhmänhallintamenetelmän (Teacher Classroom Management) käyttöön. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius selvitti tämän pilotoinnin vaikuttavuutta. Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää, miten opettajat muuttivat vuorovaikutustapojaan vanhempien kanssa tehtävässä yhteistyössä TCM-koulutuksen myötä ja millaisia merkityksiä tämä opettajien kokemuksien mukaan tuotti.
Tutkimukseni aineistona on yllä mainitun pilotoinnin yhteydessä fokusryhmähaastattelun (opettajia N=12, erityisopettajia N=4) keinoin kerätty aineisto. Analysoin valmiiksi litteroitua aineistoa laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Analysoinnin loppuvaiheissa Bronfenbrennerin ekologinen teoria ja systeeminen ajattelutapa jäsensivät ajatteluani, joten analysointi sai myös teoriaohjaavia piirteitä. Tutkimukseni on kvalitatiivinen ja lähtökohdiltaan fenomenologis-hermeneuttinen.
Opettajien kokemuksen mukaan heidän vuorovaikutuksensa laatu ja määrä vanhempien kanssa paranivat koulutuksen myötä. Opettajat kokivat, että hyvän huomaaminen kertaantui, sillä opettajien myönteisillä vuorovaikutustavoilla vanhempien kanssa oli heidän mukaansa positiivista merkitystä opettajalle itselleen, vanhemmille, oppilaalle sekä opettajan ja vanhemman väliselle suhteelle.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29588]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Se päiväkodin aloitus meni tosi paljon paremmin, kun mitä mä luulin ja oletin. Et varmaan suurin syy oli ne hoitajat, miten mukavia ne oli" : vanhempien kokemuksia pienten lasten varhaiskasvatuksen aloituksesta
Koskela, Laura; Koivu, Eveliina (2019)Laadullinen tutkimuksemme käsittelee vanhempien kokemuksia pienten lasten aloittaessa päiväkodissa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitkä tekijät päiväkodin henkilökunnan toiminnassa lisäsivät ja vähensivät ... -
Valmistavan luokan opettajien kokemuksia koulutuksen merkityksestä työssä pärjäämisessä
Ihalainen, Kati (2018)Maahanmuuttajien määrä Suomessa on kasvanut voimakkaasti viime vuosikymmenien aikana. Kasvaneen maahanmuuton seurauksena kouluissa järjestetään yhä enemmän perusopetukseen valmistavaa opetusta maahanmuuttajalapsille ja ... -
Vuorovaikutustaidot musiikinopetuksen voimavarana : opettajien kokemuksia vuorovaikutuksen merkityksestä musiikintunnilla
Vuori, Matleena (2018)Vuorovaikutus näkyy arkipäiväisessä elämässä jatkuvasti, mutta on myös tärkeä osa opetusta, oppimista ja opettajan ammattitaitoa. Luokkahuoneessa tapahtuvaa vuorovaikutusta on tutkittu paljon, mutta musiikin aineenopetukseen ... -
"Ei oo tarvinnu yöunia menettää" : nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä
Hämäläinen, Tiia; Kankaanpää, Emmi (2014)Tutkimuksessa selvitettiin nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä. Kodin ja koulun yhteistyötä on selvitetty asenteiden ja käytäntöjen näkökulmasta, mutta tutkimuksesta on puuttunut ... -
Vanhemmat kiusaajina : opettajien subjektiivisia kokemuksia kodin ja koulun välisen yhteistyön haasteista ja verkkokiusaamisesta
Rytkönen, Hanna-Riina; Viljakainen, Riikka (2016)Tutkimus käsittelee kodin ja koulun välisen yhteistyön haasteita ja opettajien subjektiivisia kokemuksia verkkokiusaamisesta vanhempien taholta. Verkkokiusaaminen on sähköisten viestimien välityksellä tapahtuvaa ...