Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMaunumäki, Minna
dc.contributor.authorLehtinen, Viivi
dc.date.accessioned2024-05-07T10:32:03Z
dc.date.available2024-05-07T10:32:03Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94723
dc.description.abstractTutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on ADHD-oppilaiden kanssa hyödynnettävistä tuen menetelmistä. Lisäksi selvitetään, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on Check in, Check out- toimintamallista yhtenä ADHD-oppilaiden tuen menetelmänä. Tuen menetelmillä viitataan menetelmiin, joiden avulla ADHD-oppilasta voidaan tukea hänen koulunkäynnissään. Tämän fenomenografisen tutkimuksen teoriapohja muodostettiin aikaisempiin tutkimuksiin perehtymisellä. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu teemahaastattelu, johon osallistui viisi alakoulun luokanopettajaa. Analyysimenetelmänä hyödynnettiin fenomenografista analyysia. Ensimmäiseen tutkimuskysymykseen liittyen aineistosta nousi keskeisinä kuvauskategorioina oppimisympäristö, opettajan pedagogiset ratkaisut ja yhteistyö. Luokanopettajat näkivät erilaisten tuen menetelmien hyödyntämisen edistävän ADHD-oppilaiden koulunkäyntiä. Toiseen tutkimuskysymykseen liittyen aineistoista nousi keskeisinä kuvauskategorioina toteutus, palaute, palkkiojärjestelmä ja yhteistyö. Luokanopettajien käsitysten mukaan Check in, Check out -toimintamalli oli toimiva tuen menetelmä ADHD-oppilaiden tukemiseen. Tutkimus vahvistaa käsitystä siitä, että luokanopettajat pitävät Check in, Check out- toimintamallia hyvänä tuen menetelmänä ADHD-oppilaiden koulunkäynnin tukemisessa. Heidän käsitystensä mukaan erilaiset tuen menetelmät tukevat oppilaiden koulunkäyntiä ja oppimista.fi
dc.format.extent80
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherADHD-oppilas
dc.subject.othertuen menetelmät
dc.subject.otherCheck in
dc.subject.otherCheck out- toimintamalli
dc.titleLuokanopettajien käsityksiä ADHD-oppilaiden tukemisesta ja Check in, Check out- toimintamallista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405073501
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysofenomenografia
dc.subject.ysoADHD
dc.subject.ysoalakoulu
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright