dc.contributor.advisor | Sainio, Miia | |
dc.contributor.author | Rintapää, Jenni | |
dc.contributor.author | Heikkinen, Jenna | |
dc.date.accessioned | 2024-05-03T05:23:17Z | |
dc.date.available | 2024-05-03T05:23:17Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94655 | |
dc.description.abstract | Suomen peruskouluissa koko kouluyhteisön hyvinvointia pyritään edistämään
yhteisöllisellä oppilashuoltotyöllä. Tämä hyvinvointityö nähdään olennaisena
osana jokaisen koulun aikuisen tehtävänkuvaa ja sitä toteutetaan
kouluyhteisöissä yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa. Tässä tutkimuksessa
tarkastelemme, miten kouluhenkilöstö sanoittaa omaan hyvinvointiaan
hyvinvointityön kontekstissa ja millaisen merkityksen kouluhenkilöstön toimijat
antavat yhteistyön tekemiselle oman hyvinvointinsa kannalta.
Tutkimuksessamme hyödynsimme vuonna 2020 Yhteistyöllä hyvinvointia
kouluyhteisöön -hankkeessa kerättyä kyselytutkimusaineistoa. Tutkimukseen
osallistui alun perin 437 kouluhenkilöstön jäsentä Keski-Suomen peruskouluista.
Tässä tutkimuksessa kyselyaineistoa rajattiin 231 henkilöstön vastaukseen, joissa
käsiteltiin henkilökunnan hyvinvointia kouluyhteisöissä. Analyysimenetelmänä
hyödynsimme teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä tarkastellen aineistoa
Demeroutin ym. (2001) työn vaatimusten ja voimavarojen mallin pohjalta.
Tutkimuksen tuloksemme muodostivat kuusi teemaa: puutteelliset aikaresurssit,
vuorovaikutuksen ja ilmapiirin merkitys, yhteinen toimintakulttuuri, vähäiset
vaikutusmahdollisuudet työhön, johtajan ja esihenkilön rooli sekä toimiva
yhteistyö. Tutkimustuloksemme osoittivat, että eri tekijöiden merkitys
työhyvinvoinnille ei ole yksiselitteinen, vaan sama tekijä näyttäytyi usein
kaksisuuntaisesti sekä työhyvinvoinnin heikentäjänä että edistäjänä. | fi |
dc.format.extent | 37 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | hyvinvointityö | |
dc.subject.other | kouluhenkilöstö | |
dc.title | ”Happinaamari ensin omille kasvoille ja sitten autetaan muita” : kouluhenkilöstön kuvauksia omasta työhyvinvoinnistaan hyvinvointityön kontekstissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202405033281 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | työhyvinvointi | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |
dc.subject.yso | työyhteisöt | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.subject.yso | koulut | |
dc.subject.yso | henkilöstö | |
dc.subject.yso | peruskoulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |