Rehtoreiden näkemyksiä koronapandemian vaikutuksista työhön ja työhyvinvointiin
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa tutkittiin, miten rehtorit kokevat koronapandemian vaikuttaneen heidän omaan ja johtamansa koulun henkilöstön työhön ja työhyvinvointiin. Selvitimme lisäksi, mikä rehtoreita auttaa jaksamaan koronapandemia-aikaisessa työskentelyssä. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä, lähestyen aineistoa deskriptiivisellä analyysiotteella. Tutkimusaineisto koostuu viidestäkymmenestä suomalaista koulua johtavasta rehtorista, koulunjohtajasta, apulaisrehtorista tai apulaisjohtajasta. Aineisto on kerätty kyselylomakkeella keväällä 2021 EduRESCUE -tutkimushankkeen toimesta. Hyödynsimme tässä tutkimuksessa kyselylomakkeen viittä avokysymystä. Tutkimuksessa ilmeni, että rehtorit kokevat koronapandemian vaikuttaneen sekä heidän omaan että koulun muun henkilöstön työhön ja työhyvinvointiin. Sekä rehtoreiden että koulun muun henkilöstön työmäärä on kasvanut, sillä työhön on tullut lisää työtehtäviä, kuten esimerkiksi koronakäytänteistä huolehtimista. Rehtorit kertovat kantavansa huolta koulun henkilöstön jaksamisesta ja kuvaavat koulun henkilöstön olevan väsyneitä koronapandemia-aikaiseen työskentelyyn. Rehtorit kertovat merkittävän muutoksen olevan sosiaalisen kanssakäymisen vähentyminen työkavereiden kesken. Koronapandemia-aikaisen työskentelyn jaksamisen kannalta rehtorit kertoivat saavansa tukea työyhteisön sisäisistä ja ulkoisista tekijöistä. Työyhteisön sisältä rehtorit saavat tukea kollegoiden kanssa keskustelemalla, ja työyhteisön ulkopuolelta perheen ja vapaa-ajan avulla. Rehtoreita auttaa jaksamaan myös oman työn hallinta muun muassa jaetun johtajuuden avulla.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Rehtoreiden kokemuksia opettajien työhyvinvointiin vaikuttamisesta
Herranen, Vilma (2023)Mediassa on viime aikoina uutisoitu paljon opettajien työssä jaksamisesta. Opettajien uupuminen, sekä työn kuormittavuus ovat johtaneet heikentyvään työhyvinvointiin. Loppuun palaminen ja heikko työhyvinvointi näyttäytyvät ... -
Perusopetuksen vuosiluokkien 1–6 rehtoreiden näkemyksiä koulusta ja koulun johtamisesta Suomessa 2030-luvulla
Honkala, Riia (2022)Tutkimuksessa tarkasteltiin tulevaisuuden koulua ja johtamista 2030-luvulla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millainen tulevaisuuden koulu on rehtoreiden näkemysten mukaan ja millaista johtajuutta tulevaisuuden ... -
”Toivoisin nykyaikaista pomoa!” : johtajuus kouluyhteisön hyvinvointia rakentamassa
Haatainen, Jenny; Kohvakka, Kaisa (2022)Kouluhyvinvointia edistetään Suomen peruskouluissa yhteisöllisen hyvinvointityön avulla. Hyvinvointia vahvistavan toimintakulttuurin muodostuminen vaatii kouluorganisaation yhtenäisiä käytänteitä, joissa johtajalla on ... -
Rehtoreiden kokemuksia koulun laatutyöstä
Hudd, Maria (2019)Suomen laissa määrätään, että perusopetuksen laatua tulee arvioida ja seurata, jotta koulun opetus ja oppilaiden oppiminen on mahdollisimman tasokasta. Laadunhallinnan toteutuksesta päättää kunta. Koulut itse kehittävät ... -
Alakoulun rehtorin mahdollisuudet edistää työyhteisönsä jäsenten hyvinvointia korona-aikana
Nurmi, Ronja; Saarinen, Mea (2022)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten alakoulun rehtori voi edistää työyhteisönsä jäsenten hyvinvointia korona-aikana. Koronapandemia alkoi keväällä 2020 ja vaikutti merkittävästi työyhteisöjen hyvinvointiin. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.