Show simple item record

dc.contributor.advisorSainio, Miia
dc.contributor.authorRintapää, Jenni
dc.contributor.authorHeikkinen, Jenna
dc.date.accessioned2024-05-03T05:23:17Z
dc.date.available2024-05-03T05:23:17Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94655
dc.description.abstractSuomen peruskouluissa koko kouluyhteisön hyvinvointia pyritään edistämään yhteisöllisellä oppilashuoltotyöllä. Tämä hyvinvointityö nähdään olennaisena osana jokaisen koulun aikuisen tehtävänkuvaa ja sitä toteutetaan kouluyhteisöissä yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa. Tässä tutkimuksessa tarkastelemme, miten kouluhenkilöstö sanoittaa omaan hyvinvointiaan hyvinvointityön kontekstissa ja millaisen merkityksen kouluhenkilöstön toimijat antavat yhteistyön tekemiselle oman hyvinvointinsa kannalta. Tutkimuksessamme hyödynsimme vuonna 2020 Yhteistyöllä hyvinvointia kouluyhteisöön -hankkeessa kerättyä kyselytutkimusaineistoa. Tutkimukseen osallistui alun perin 437 kouluhenkilöstön jäsentä Keski-Suomen peruskouluista. Tässä tutkimuksessa kyselyaineistoa rajattiin 231 henkilöstön vastaukseen, joissa käsiteltiin henkilökunnan hyvinvointia kouluyhteisöissä. Analyysimenetelmänä hyödynsimme teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä tarkastellen aineistoa Demeroutin ym. (2001) työn vaatimusten ja voimavarojen mallin pohjalta. Tutkimuksen tuloksemme muodostivat kuusi teemaa: puutteelliset aikaresurssit, vuorovaikutuksen ja ilmapiirin merkitys, yhteinen toimintakulttuuri, vähäiset vaikutusmahdollisuudet työhön, johtajan ja esihenkilön rooli sekä toimiva yhteistyö. Tutkimustuloksemme osoittivat, että eri tekijöiden merkitys työhyvinvoinnille ei ole yksiselitteinen, vaan sama tekijä näyttäytyi usein kaksisuuntaisesti sekä työhyvinvoinnin heikentäjänä että edistäjänä.fi
dc.format.extent37
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherhyvinvointityö
dc.subject.otherkouluhenkilöstö
dc.title”Happinaamari ensin omille kasvoille ja sitten autetaan muita” : kouluhenkilöstön kuvauksia omasta työhyvinvoinnistaan hyvinvointityön kontekstissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405033281
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysotyöyhteisöt
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysokoulut
dc.subject.ysohenkilöstö
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright