dc.contributor.advisor | Metsäpelto, Riitta-Leena | |
dc.contributor.author | Haiminen, Julia | |
dc.date.accessioned | 2024-05-02T05:12:53Z | |
dc.date.available | 2024-05-02T05:12:53Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94612 | |
dc.description.abstract | Tämän pro gradu tutkielman tarkoituksena oli selvittää vastavalmistuneiden,
korkeintaan kaksi vuotta työskennelleiden luokanopettajien kokemuksia
työhyvinvoinnista. Lisäksi tarkastellaan heidän esittämiään konkreettisia keinoja työstä palautumiseen. Tutkielma on luonteeltaan laadullinen tutkimus. Tutkielman aineisto on kerätty teemahaastattelulla loka- ja marraskuussa 2023. Tutkielmaan osallistui yhteensä kahdeksan, korkeintaan 2 vuotta luokanopettajana työskennellyttä, vastavalmistunutta luokanopettajaa eri puolelta Suomea, jotka työskentelivät suomalaisissa peruskouluissa. Haastateltavat valikoituivat lumipallo-otannan avuin. Aineisto on analysoitu käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkielman tulokset osoittavat, että vastavalmistuneiden luokanopettajien työhyvinvoinnissa on erotettavissa monia eri puolia. Hyvinvointia tukevina tekijöinä tuotiin esille muun muassa työyhteisön tuki. Kollegoilta sai tukea työuran alkupuolella erityisesti tilanteisiin, jotka liittyivät opetustuntien ulkopuoliseen toimintaan. Työstä palautumisen keinoista tärkeimpänä mainittiin töiden ja vapaa-ajan erottaminen konkreettisesti. Tutkielman tuloksia voidaan soveltaa käytäntöön tuomalla vastavalmistuneille luokanopettajille tutkittua tietoa työuran alkuvaiheesta. Tutkielman tulokset antavat pohdintaa yliopiston luokanopettajakoulutukselle, kuinka luokanopettajakoulutusta voisi kehittää opiskelijoita työelämään valmistavaksi työhyvinvoinnin kannalta. | fi |
dc.format.extent | 62 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja keinoja työstä palautumiseen | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202405023238 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | työhyvinvointi | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | palautuminen | |
dc.subject.yso | jaksaminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |