Näkökulmia arviointiin
Paananen, P. (2009). Näkökulmia arviointiin. In J. Louhivuori, P. Paananen, & L. Väkevä (Eds.), Musiikkikasvatus : näkökulmia kasvatukseen, opetukseen ja tutkimukseen (pp. 407-421). Suomen Musiikkikasvatusseura - FiSME ry. https://fisme.fi/musiikkikasvatuskirja/
Tekijät
Päivämäärä
2009Tekijänoikeudet
© 2009 Suomen musiikkikasvatusseura - FiSME ry
Oppilasarviointi on toimintaa, jolla oppijalle tuotetaan tietoa tämän oppimisesta ja motivoidaan oppijaa. Opettaja huomioi joustavasti oppijan aiemman kokemuksen, suuntaa opetusta sen perusteella, motivoi oppilaita palautetta antamalla, ja suorittaa päättöarvioinnin oppijan koko oppimisprosessin perusteella. Konstruktivismille on tyypillistä, että tuetaan oppijan itseohjautuvuutta itsearvioinnin ja todellisen elämän tilanteita vastaavien ongelmien kautta, käyttäen useita erilaisia arviointimenetelmiä rinnakkain. Arvioinnilla tulee olla selvät kriteerit, jotta arviointi olisi eettisesti oikeudenmukaista ja oppilasta motivoivaa. POPS 2004 määrittelee valtakunnalliset hyvän osaamisen kriteerit. Oppilaiden musiikillisia luovia tuotteita varten ei ole olemassa yksiselitteisiä valmiita kriteerejä. Tuotoksia ja prosessia voidaan arvioida esimerkiksi erilaisina strategia- tai piirretyyppeinä.
Julkaisija
Suomen Musiikkikasvatusseura - FiSME ryEmojulkaisun ISBN
ISBN 978-952-67284-0-7Kuuluu julkaisuun
Musiikkikasvatus : näkökulmia kasvatukseen, opetukseen ja tutkimukseenAsiasanat
Alkuperäislähde
https://fisme.fi/musiikkikasvatuskirja/Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/17773744
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Assessment guides, restricts, supports and strangles : Tensions in teachers’ conceptions of assessment during an assessment reform
Ketonen; Laura; Nieminen; Juuso Henrik (Elsevier, 2024)This study examines tensions in teachers' conceptions of assessment following an assessment reform in Finland, which has traditionally been a low-stakes assessment culture. There are no national examinations in comprehensive ... -
YKÄ : Uusi menetelmä yläkouluikäisten luku- ja kirjoitustaidon arviointiin
Lerkkanen, Marja-Kristiina; Eklund, Kenneth; Löytynoja, Heidi; Aro, Mikko; Poikkeus, Anna-Maija (Niilo Mäki Instituutti, 2018)Luku- ja kirjoitustaito ovat keskeisiä oppimisen ja kouluttautumisen välineitä. Noin viidennes suomalaisnuorista ei kuitenkaan saavuta peruskoulun aikana riittävää luku- ja kirjoitustaitoa. Tunnistamatta jäävät lukemisen ... -
Health Education Teachers’ Assessment Conceptions and Practices : Identifying Assessment Profiles
Paakkari, Olli; Paakkari, Leena; Haapala, Henna; Hirvensalo, Mirja (Routledge, 2022)The study explored the latent construct underlying the assessment conceptions and practices of Finnish Health Education teachers (n = 165) in the context of curricula, seeking thereby to identify the teachers’ assessment ... -
How do Finnish and Chinese students’ diverse pedagogical experiences shape feedback interpretation?
Liontou, Magdalini (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)Due to the dissemination of joint degree programmes in higher education, more students from different educational backgrounds are exposed to the same teaching and assessment without sharing a common pedagogical culture. ... -
Oppimista tukeva arviointi kieltenopetuksessa
Mäkipää, Toni; Hilden, Raili; Huhta, Ari (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)Monipuolisen arvioinnin merkitys korostuu opetussuunnitelman perusteissa (Opetushallitus 2014, 2019) sekä perusopetus- (1998/628) ja lukiolaissa (2018/714). Toisin sanoen arvioinnin ei tule koostua pelkästään kokeista ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.