Alle kolmevuotiaan musiikilliset kontekstit
Fredrikson, M. (2009). Alle kolmevuotiaan musiikilliset kontekstit. In J. Louhivuori, P. Paananen, & L. Väkevä (Eds.), Musiikkikasvatus : näkökulmia kasvatukseen, opetukseen ja tutkimukseen (pp. 131-137). Suomen musiikkikasvatusseura - FiSME ry. https://fisme.fi/musiikkikasvatuskirja/
Tekijät
Päivämäärä
2009Tekijänoikeudet
© 2009 Suomen musiikkikasvatusseura - FiSME ry
Tämän artikkelin tavoitteena on tarkastella alle kolmevuotiaiden lasten musiikilliseen kehitykseen liittyviä seikkoja erityisesti laulamiseen liittyvissä spontaaneissa tilanteissa (situaatioissa) pääasiassa sosiokulttuurisesta näkökulmasta (ks. Vygotsky 1986). Lähtökohtana on käsitys lapsesta osana ympäristöään ja laajempaa yhteisöllistä ja kulttuurista kokonaisuutta. Tarkastelen aluksi alle kolmevuotiasta enkulturaation käsitteen kautta ja arvioin siihen liittyvien prosessien ja musiikillisen kehityksen yhteyksiä lapselle luontaisissa kasvu- ja kokemusympäristöissä.
Julkaisija
Suomen musiikkikasvatusseura - FiSME ryEmojulkaisun ISBN
978-952-67284-0-7Kuuluu julkaisuun
Musiikkikasvatus : näkökulmia kasvatukseen, opetukseen ja tutkimukseenAsiasanat
Alkuperäislähde
https://fisme.fi/musiikkikasvatuskirja/Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/19164602
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
With sensitive eyes : ECEC teachers’ visual gaze and related reflections on pedagogical actions in toddler groups using eye-tracking glasses
Ukkonen-Mikkola, Tuulikki; Isotalo, Susanna; Chaudhuri, Saswati; Salminen, Jenni; Merjovaara, Olli; Lindén, Carita; Rutanen, Niina (European Association for Research on Learning and Instruction, 2024)This study explored early childhood education and care (ECEC) teachers’ visual gaze and related reflections on pedagogical actions during pedagogical activities in groups of children under three years of age in Finland. ... -
A népi játékok és a mozgás relációja, és funkciója a 3-7 éves gyermekek személyiségfejlődésében
Dsupin, Borbála Tamásiné (University of Jyväskylä, 2010) -
Teacher-child interactions as a context for developing social competence in toddler classrooms
Salminen, Jenni; Pakarinen, Eija; Poikkeus, Anna-Maija; Laakso, Marja-Leena; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Suomen varhaiskasvatus ry, 2022)The present study investigates the quality and variability of teacher-child interactions in relation to children’s social competence in Finnish toddler classrooms. The participants included 242 toddlers (114 girls, 128 ... -
Uuden oppimista, kokeilua ja pohtimista : yhteisöllisiä ja yksilöllisiä oppimispolkuja esi- ja alkuopetuksen yhteistyössä
Forss-Pennanen, Pirjo (Jyväskylän yliopisto, Chydenius-instituutti, 2006) -
Physical play - how do we inspire and motivate young children to be physically active through play? : an international analysis of twelve countries’ national early years curriculum policies and practices for physical activity and physical play
Howells, Kristy; Jerebine, Alethea; Cools, Wouter; D'Hondt, Eva; De Martelaer, Kristine; Coppens, Eline; Sienaert, Helena; Hall, Nathan; Dong, Jinxia; Soini, Anne; O'Keefe, Christina; Coulter, Maura; McNally, Sinéad; McCaffrey, Patricia; Tortella, Patrizia; Costa, Aldo M.; Hernández-Martinez, Andrea; Sollerhed, Ann-Christin; Urtel, Mark; Vinci, Debra; Wirth, Christopher; Vidoni, Carla; Sääkslahti, Arja (Suomen varhaiskasvatus ry, 2023)Lifelong movement and physical activity (PA) patterns develop during early childhood. Therefore, educators (teachers and practitioners) in early childhood education and care (ECEC) should provide opportunities to support ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.