Examining the parental view of choosing a language other than English as a first foreign language – a narrative approach
Authors
Date
2024Copyright
© The Author(s)
Englannin valintaa A1-kieleksi pidetään jo lähes normina sen suosion vuoksi.
Osa vanhemmista valitsee lapselleen kuitenkin jonkin muun vieraan kielen eli
ns. LOTE:n (language other than English). Nämä muut kielet ovat tärkeä osa monipuolisemman kielitaidon saavuttamista. Kielivalintoja tarkasteltiin kolmella
tasolla: 1) makrotaso, 2) mesotaso ja 3) mikrotaso. Nämä tasot muodostettiin pohjaten eri tasoihin yhteiskunnassa, joilla kielivalintaan vaikutetaan.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa tapoja, joilla perheet päätyvät valitsemaan LOTE:n, kuten myös koulujen roolia tämän prosessin aikana sekä
myös koota yhteen vanhempien esittämiä perusteluja kielivalinnalleen. Tutkimus toteutettiin yhdessä Etelä-Suomalaisessa kaupungissa kyselylomakkeella.
Yhteensä 26 vanhempaa vastasi kyselyyn. Tutkimusdata analysoitiin narratiivisesti ja temaattisesti.
Narratiivinen analyysi tuotti kulkukaavion kielivalintaprosessin vaiheista,
joita kaikki tutkittavat noudattivat. Temaattisen analyysin avulla saatiin selville,
koulujen roolin olevan prosessissa arvostettu ja tarpeellinen, vaikkakin vanhemmilla oli myös kehitysehdotuksia. Temaattisen analyysin avulla saatiin myös selville, että vanhempien perustelut olivat jaettavissa kielitaitoa käsitteleviin ja kielten oppimista käsitteleviin perusteluihin.
Tutkimuksessa kaikki vanhemmat seurasivat kulkukaavion polkuja, mikä
voisi osoittaa, että kaikki LOTE-vanhemmat Suomessa toimivat kaavion mukaisesti. Koulut saivat positiivista palautetta toiminnastaan, mutta koulujen tulisi
myös kartoittaa vanhempien kehitysehdotuksia. Kielivalinnan perustelut olivat
samansuuntaisia aiempien tutkimusten kanssa, lapsen omaa motivaatiota lukuun ottamatta.
...
English is so greatly preferred in language selection that it has almost become a
norm in Finland. Still some parents choose a language other than English (LOTE)
on behalf of their children. These choices are a crucial part of more diverse language skills. Language choices were examined in three levels: 1) macro-level, 2)
meso-level and 3) micro-level. These levels are formed based on different levels
of society affecting the choice.
The purpose of this study was to map how different ways families choose a
LOTE, as well as school’s role during this process and finally gather the justifications parents provide for their choice. This study was conducted in one Southern
Finland city via questionnaire. A total of 26 parents answered the questionnaire.
The data was analysed narratively and thematically.
Narrative analysis constructed a flow chart of the language choice process
that all the parents in this study followed. Thematic analysis found that schools’
role in the process is appreciated and needed but parents also had proposals for
improvement. Thematic analysis found as well that parents had justifications for
their language choice that varied from language skills to language learning.
As every parent in this study followed the flow chart it could indicate that
all parents choosing a LOTE go through similar steps. In addition, schools got a
lot of positive feedback, but they should also ask local parents for improvement
ideas. Justifications provided by participants were similar to the previous research with the exception of child’s own motivation.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29367]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”Englanti jyrää” : kieltenopettajien keinoja ja ehdotuksia kielivalintojen monipuolistamiseksi
Veivo, Outi; Pollari, Pirjo; Toomar, Jaana; Mäntylä, Katja (Helsingin yliopisto, 2021)Suomen kouluissa opiskellaan yhä vähemmän ja yhä harvempia vieraita kieliä. Valinnaisten kielten opiskelun suosio on laskenut, ja kielitaito on vaarassa jäädä pelkän englannin varaan. Erilaisia toimenpiteitä, kuten kielen ... -
The Effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) in Improving Students’ English Proficiency under Sino-foreigner Cooperative Education Context From Students’ Perspectives
Liu, Qirui (2019)This empirical study is intended to explore the effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) under the Sino-foreign cooperative education context from students’ perspectives in China. ... -
"Kattokaa nyt missa? se kieli on" : English and French teachers' views on pronunciation and its teaching
Kauppinen, Joonas (2015)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitä mieltä suomalaiset englannin ja ranskan opettajat ovat ääntämisen roolista kieltenopetuksessa, ja millaisin keinoin he tukevat oppilaidensa ääntämisen oppimista. Alan ... -
Musical experiences in learning English as a foreign language
Lappi, Maria (2009)Musiikki on osa ennen kaikkea arkipäivän elämää, mutta käytössä toisinaan myös kielten oppitunneilla. Kielen oppimisen tutkimuksessa musiikkiin ei kuitenkaan toistaiseksi ole kiinnitetty paljonkaan huomiota. Tämän ... -
Teaching English through Arts in upper secondary school : a photographic teaching material package
Hämäläinen, Ville (2017)Lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2015. Uudistuneessa OPS:ssa kannustetaan oppiainerajat ylittävään laaja-alaiseen oppimiseen. Tämä tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia lähestymistapoja kielenopettamiseen lukiossa. ...