Musical experiences in learning English as a foreign language
Musiikki on osa ennen kaikkea arkipäivän elämää, mutta käytössä toisinaan myös
kielten oppitunneilla. Kielen oppimisen tutkimuksessa musiikkiin ei kuitenkaan
toistaiseksi ole kiinnitetty paljonkaan huomiota. Tämän tutkielman tarkoituksena on
selvittää millaisia kokemuksia ja ajatuksia englannin oppijoilla on kielen oppimisesta
musiikin kautta ja siten tarjota näkökulmia musiikin roolista vieraan kielen oppimisessa.
Materiaali koostuu neljän suomalaisen nuoren aikuisen haastatteluista. Tutkielmassa
vastataan kysymyksiin: 1) Miten musiikki on ollut läsnä haastateltavien englannin
oppimisen historiassa? 2) Millaisia kokemuksia oppijoilla on vieraan kielen, erityisesti
englannin, oppimisesta musiikin kautta? 3) Mitä oppijat ajattelevat musiikin roolista
kielen oppimisessa? 4) Millaisia mielipiteitä ja ajatuksia oppijoilla on
oppimiskontekstin merkityksestä asiassa? Kaikkiin kysymyksiin sisältyvät sekä koulun
että vapaa-ajan ympäristöt. Tutkimuskysymysten luonteen vuoksi tutkielma on pääosin
kuvaileva.
Tutkielman metodologinen viitekehys on narratiivinen tutkimus. Haastattelut
toteutettiin narratiivisina tutkimushaastatteluina ja näin kerätty aineisto, oppijoiden
narratiivit, analysoitiin temaattisen analyysin avulla. Tutkielman teoreettinen osuus
pohjautuu kokemuksellisen oppimisen teoriaan, jonka lisäksi lähtökohtana ovat kielen
ja musiikin yhteydet sekä musiikin käyttö kieltenopetuksen työvälineenä.
Haasteltavien oppimishistorian aikana musiikkia on käytetty englannin
oppitunneilla etenkin oppilaiden ollessa lapsia. Kielten tunneilla käytetty musiikki on
ollut peräisin lähinnä oppikirjoista ja oppijan rooli musiikillisissa aktiviteeteissa yleensä
passiivinen. Haastateltavien vapaa-ajalla englanninkielinen musiikki on merkittävällä
sijalla. Aineistossa kuvatut oppimiskokemukset liittyvät kuullunymmärtämisen,
ääntämisen, sanaston, kieliopin ja kulttuurin oppimiseen. Usein musiikki liittyy kielen
oppimiseen muistamisen apuvälineenä, kielenkäytön mallina tai motivaation lähteenä.
Kielenoppiminen musiikin avulla on luonteeltaan pääosin alitajuista ja lisäksi iällä,
motivaatiolla ja muilla yksilöllisillä piirteillä on merkitystä musiikin rooliin
oppimisprosessissa. Haastateltavat suhtautuvat musiikkiin kielen opetuksen ja
oppimisen välineenä erittäin positiivisesti sekä koulussa että vapaa-ajalla, mutta
kritisoivat jonkin verran tapoja hyödyntää sitä koulun opetuksessa.
Tutkielma tarjoaa kieltenopettajille ja oppimateriaalien tekijöille ajatuksia tavoista hyödyntää musiikkia opetuksen ja oppimisen välineenä, oppijoille näkökulmia oman kielenoppimisen pohtimiseen sekä tutkijoille lähtökohtia aiheeseen liittyvälle jatkotutkimukselle.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Intercultural competence through drama : a teaching experiment
Salopelto, Heini (2008) -
The Effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) in Improving Students’ English Proficiency under Sino-foreigner Cooperative Education Context From Students’ Perspectives
Liu, Qirui (2019)This empirical study is intended to explore the effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) under the Sino-foreign cooperative education context from students’ perspectives in China. ... -
Rituals, myth and art for English language class : cultural meanings in foreign language teaching : interpretive anthropological and sociocultural perspectives
Kivinen, Anu (2013)Kielipedagogiikan muuttuessa oppimiskeskeisemmäksi on vuorovaikutuksen merkitys vieraitten kielten ja niihin olennaisesti liittyvien ‘vieraitten kulttuureiden’ opetuksessa korostunut. ‘Kulttuurin’ opetuksessa on ... -
English pronunciation teaching in Finland
Tergujeff, Elina (University of Jyväskylä, 2013) -
Towards a fun and playful model for young children's foreign language learning
Lawrence, Daniel (2017)This thesis proposes a model for young children's foreign language learning with a focus on fun and playfulness as well as emotional needs. The model is based on a wide range of literature on children's development, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.