Examining the parental view of choosing a language other than English as a first foreign language – a narrative approach

Abstract
Englannin valintaa A1-kieleksi pidetään jo lähes normina sen suosion vuoksi. Osa vanhemmista valitsee lapselleen kuitenkin jonkin muun vieraan kielen eli ns. LOTE:n (language other than English). Nämä muut kielet ovat tärkeä osa monipuolisemman kielitaidon saavuttamista. Kielivalintoja tarkasteltiin kolmella tasolla: 1) makrotaso, 2) mesotaso ja 3) mikrotaso. Nämä tasot muodostettiin pohjaten eri tasoihin yhteiskunnassa, joilla kielivalintaan vaikutetaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa tapoja, joilla perheet päätyvät valitsemaan LOTE:n, kuten myös koulujen roolia tämän prosessin aikana sekä myös koota yhteen vanhempien esittämiä perusteluja kielivalinnalleen. Tutkimus toteutettiin yhdessä Etelä-Suomalaisessa kaupungissa kyselylomakkeella. Yhteensä 26 vanhempaa vastasi kyselyyn. Tutkimusdata analysoitiin narratiivisesti ja temaattisesti. Narratiivinen analyysi tuotti kulkukaavion kielivalintaprosessin vaiheista, joita kaikki tutkittavat noudattivat. Temaattisen analyysin avulla saatiin selville, koulujen roolin olevan prosessissa arvostettu ja tarpeellinen, vaikkakin vanhemmilla oli myös kehitysehdotuksia. Temaattisen analyysin avulla saatiin myös selville, että vanhempien perustelut olivat jaettavissa kielitaitoa käsitteleviin ja kielten oppimista käsitteleviin perusteluihin. Tutkimuksessa kaikki vanhemmat seurasivat kulkukaavion polkuja, mikä voisi osoittaa, että kaikki LOTE-vanhemmat Suomessa toimivat kaavion mukaisesti. Koulut saivat positiivista palautetta toiminnastaan, mutta koulujen tulisi myös kartoittaa vanhempien kehitysehdotuksia. Kielivalinnan perustelut olivat samansuuntaisia aiempien tutkimusten kanssa, lapsen omaa motivaatiota lukuun ottamatta.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202404253089Käytä tätä linkitykseen.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access
Copyright© The Author(s)

Share