Pitkittyneiden kehollisten oireiden arviointiin löytyy työkalut
Vuokko, A., Keinonen, K., Selinheimo, S., Lappalainen, P., Salonen, J., Sainio, M., Lappalainen, R., & Paunio, T. (2024). Pitkittyneiden kehollisten oireiden arviointiin löytyy työkalut. Lääkärilehti, 79(15-16), 620-623. https://www.laakarilehti.fi/lehdet/15-16-2024/pitkittyneiden-kehollisten-oireiden-arviointiin-loytyy-tyokalut/
Julkaistu sarjassa
LääkärilehtiTekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© 2024 Suomen lääkäriliitto
• Toiminnalliset oireet ilmenevät eri tavoin, mikä edellyttää hoidon yksilöllistä suunnittelua ja moniammatillista yhteistyötä.
• Lääkärin puolistrukturoitu haastattelu jäsentää diagnostista arviota ja auttaa kohdentamaan jatkoselvittelyjä.
• Psykososiaalinen arviointi ja hoidon tavoitteenasettelu täydentävät lääketieteellistä tietoa toimintakyvystä.
• Kuvaamamme arviointimallit ovat hyväksyttäviä ja ajallisesti tehokkaita menetelmiä monimuotoisten oireiden selvittämiseen ja hoidon suunnitteluun.
Julkaisija
Suomen lääkäriliittoISSN Hae Julkaisufoorumista
0039-5560Asiasanat
Alkuperäislähde
https://www.laakarilehti.fi/lehdet/15-16-2024/pitkittyneiden-kehollisten-oireiden-arviointiin-loytyy-tyokalut/Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/213269276
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisätietoja rahoituksesta
DigiPimo (Digitaalinen työkyky- ja toimintakykypolku pitkäaikaisesti ja monimuotoisesti oireileville) -hanke (2019–2023). Kirjoittajien ilmoittama käsikirjoitukseen liittyvä rahoitus: Kela, dx.doi.org/10.13039/501100002327Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
YKÄ : Uusi menetelmä yläkouluikäisten luku- ja kirjoitustaidon arviointiin
Lerkkanen, Marja-Kristiina; Eklund, Kenneth; Löytynoja, Heidi; Aro, Mikko; Poikkeus, Anna-Maija (Niilo Mäki Instituutti, 2018)Luku- ja kirjoitustaito ovat keskeisiä oppimisen ja kouluttautumisen välineitä. Noin viidennes suomalaisnuorista ei kuitenkaan saavuta peruskoulun aikana riittävää luku- ja kirjoitustaitoa. Tunnistamatta jäävät lukemisen ... -
Ympäristövaikutusten arviointiin liittyvät selvitykset maatuulivoimahankkeissa
Helimäki, Sini (2016)Euroopan Unioni on asettanut Suomelle tavoitteeksi tuottaa 38 % energian loppukulutuksesta uusiutuvilla energiantuotantolähteillä vuonna 2020. Tuulivoima on Suomessa varsin uusi energiantuotantomuoto, minkä vuoksi ... -
Digitaalisesti kiinni nuorten luku- ja oikeinkirjoitustaidon arviointiin toisella asteella
Paananen, Maria; Pöyliö, Hanna, Määttä, Sami, Holopainen, Leena (Niilo Mäki Instituutti, 2020)Luku- ja kirjoitustaitoa on seulontavaiheessa perinteisesti arvioitu paperisella arviointivälineellä. Arvioinnin työläys ja verkkopohjaisen lukemisen yleistyminen ovat digitaalisen arviointivälineen kehittämiseen johtaneita ... -
Käytösoireiden, tunne-elämän oireiden ja ADHD-oireiden yhteys kouluun kiinnittymiseen yläkoulussa
Muttonen, Kiira (2019)Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella psyykkisten oireiden (käytös-, tunne- ja ADHD-oireet) yhteyttä affektiiviseen ja kognitiiviseen kouluun kiinnittymiseen yläkouluikäisillä. Tutkimuksessa selvitettiin eroavatko psyykkisesti ... -
Soittajan kehollisten eleiden ja soittovirheiden vaikutus soiton sujuvuuden arviointiin
Minkkinen, Mikael (2020)Tässä tutkielmassa tarkasteltiin soittajan kehollisten eleiden vaikutusta havaittuun soiton sujuvuuteen. Teoriaosassa johdettiin malli soittovirheelle ja sen havaitsemiselle, ja tähän pohjaten käsiteltiin soiton sujuvuuden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.