Minäkuva, luovuus ja flow-tila musiikin yhteydessä
Kandidaatin tutkielmani käsittelee minäkuvan, luovuuden ja flow-tilan välisiä yhteyksiä musiikillisen toiminnan, kuten säveltämisen, yhteydessä. Käsittelen myös tutkielmassani kulttuurin ja ympäristön merkitystä näiden käsitteiden osalta, mutta pääpaino on yksilön psykologisissa prosesseissa. Tutkielma syventyy minäkuvan, luovuuden ja flow-tilan käsitteisiin sekä tarkastelee näiden välisiä vaikutuksia toisiinsa. Yhdistän myös käsitteet musiikkiin ja musiikintekemiseen, mutta sivuan myös esiintymistä sekä musiikin kuuntelua. Minäkuvalla tarkoitetaan yksilön omaa näkemystä itsestään ja musiikillisella minäkuvalla sitä, miten hyvänä omia musiikillisia kykyjä pitää. Luovuus on puolestaan käsitteenä monitulkintainen, sillä sitä voidaan tarkastella monesta eri näkökulmasta. Tässä tutkielmassa keskityn luovaan tekemiseen musiikin yhteydessä sekä erilaisiin luovuuskäsityksiin. Flow-tila kuvaa tilaa, jossa tehtävän vaatima osaaminen ja yksilön taidot kohtaavat optimaalisella tasolla. Sen ominaispiirteitä on muun muassa totaalinen uppoutuminen tehtävään ja ajantajun katoaminen.
Sillä näkeekö yksilö musiikillisen luovuuden sen laajassa merkityksessä, jossa luovuus on kaikkia ihmisiä yhdistävä tekijä, on positiivinen vaikutus yksilön musiikilliseen minäkuvaan. Kuitenkin länsimaisessa kulttuurissa valitsee voimakkaammin rajattu käsitys luovuudesta, jonka mukaan musiikillinen luovuus vaatii poikkeuksellisia kykyjä ja lahjakkuutta. Tämän lisäksi musikaalisen minäkuvan on havaittu vaikuttavan sävellystöistä arvioitavaan luovuuteen. Flow-tilan ja minäkuvan välisessä yhteydessä minäkuvan mukautuvuudella on mahdollisesti rooli siinä, vaikuttaako flow-tila hyvinvointiin. Flow-tilalla on myös havaittu olevan yhteys ryhmätyönä toteutettujen sävellystöiden luovuuteen. Minäkuvan, luovuuden ja flow-tilan voidaan siis nähdä olevan yhteydessä toisiinsa ja vaikuttavan taustalla musiikin tekemisen prosessissa. Nykyisen tiedon perusteella asiasta ei voi kuitenkaan tehdä voimakkaita yleistyksiä. Minäkuvan, luovuuden ja flow-tilan käsitteiden tarkastelusta ja näiden välisten yhteyksien tiedostamisesta, voi kuitenkin olla hyötyä musiikkikasvatuksen, musiikkiterapian tai musiikista ylipäätään kiinnostuneiden yksilöiden näkökulmasta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikki ja tunteet : musiikkiterapeuttiopiskelijan kokemuksia surullisen musiikin herättämistä tunteista : miksi surullisen musiikin kuuntelu on minusta miellyttävää?
Peltomäki, Hanna (2021)Tämä tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää niitä mahdollisia tekijöitä, jotka selittävät sitä, miksi kokemani surullinen musiikki on minusta miellyttävää. Valitsin tutkielmaan ... -
"Okei, kokeillaan! N-Y-T nyt!" : lasten musiikillinen ryhmäluovuus iPadeilla ja koulusoittimilla
Rautanen, Heli (2016)Luovuuden ja musiikillisen improvisaation sekä musiikkiteknologian käytön osuus uudessa musiikin Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014) lisääntyy ja omaa musiikillista keksintää tulisi olla kaikilla luokka-asteilla. ... -
"Kun sydän vie, niin kyl se on se juttu" : musiikki musiikinopettajan voimavarana
Jaatinen, Eveliina (2012) -
Musical identities in action : Embodied, situated, and dynamic
MacDonald, Raymond; Saarikallio, Suvi (SAGE Publications, 2022)This article provides a critical overview of musical identities as a research topic. A broad distinction between identities in music (IIM) and music in identities (MII) highlights how musical engagement is central to ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.