Survey datasets of VIKKE assessment tool on children's Finnish Sign Language development
Lasten suomalaisen viittomakielen kehityksen VIKKE -arviointityökalun tutkimusaineistot
Kanto, Laura; Syrjälä, Henna. Survey datasets of VIKKE assessment tool on children's Finnish Sign Language development. University of Jyväskylä. 10.17011/jyx/dataset/94272
Päivämäärä
2024Pääsyrajoitukset
Restricted use due to personal information protection. You can still contact author to ask for a copy of the material.
Tekijänoikeudet
Kanto, Laura, Syrjälä, Henna and University of Jyväskylä
The data comprises material from the children's Finnish Sign Language (FinSL) Development VIKKE Assessment tool which can be used to assess children's FinSL development in different areas of language development. The VIKKE assessment tool https://viittomatesti.cc.jyu.fi/ is a web-based tool developed by the University of Jyväskylä's VIKKE project. The assessment tool includes five different assessment materials that can be used to evaluate children's Finnish Sign Language skills in different aspects of language abilities, such as receptive and productive vocabulary skills, grammatical skills and narrative skills. The assessment tool also includes a questionnaire for parents to examine the characteristics of their children's linguistic environment.
The data collected through the assessment tool consists of the scores obtained in the different tasks of the assessment tool given to the child, such as the answers produced, as well as the narratives produced on video. Thus, the data is both numerical and video-based. In addition, the data consists of the answers to questionnaires addressed to parents on the children's early language development and characteristics of the linguistic environment. The data has been collected from signing families living in different parts of Finland with children between the ages of 0;8-15;0. In total, the data consists of data collected from 200 children. The aim of the study is to examine children's Finnish Sign Language development in different areas of language proficiency and their interconnections and relationships.
...
Aineisto koostuu lasten suomalaisen viittomakielen kehitystä arvioivan arviointityökalun eri materiaalien avulla kerätystä aineistosta. Kyseinen VIKKE -arviointityökalu https://viittomatesti.cc.jyu.fi/ on Jyväskylän yliopiston VIKKE -hankkeessa kehitetty verkkopohjainen työkalu, jota käytetään viittomakieltä omaksuvien lasten suomalaisen viittomakielen taidon arviointiin. Arviointityökalussa on viisi erilaista arviointimateriaalia, joiden avulla voidaan tarkastella lasten suomalaisen viittomakielen taitoa kielitaidon eri osa-alueilla, kuten suomalaisen viittomakielen viittomavaraston ja kieliopillisten rakenteiden ymmärtämisen ja tuottamisen taitoa sekä kerrontataitoja. Arviointityökalu sisältää lisäksi lasten kieliympäristön piirteitä kartoittavan vanhemmille suunnatun kyselylomakkeen.
Arviointityökalun avulla kerätty aineisto koostuu lapsen saamien arviointimateriaalien eri tehtävissä saaduista pistemääristä, tuotetuista vastauksista sekä videolle tuotetuista tarinoista. Näin aineisto on sekä numeerista sekä videoaineistoon pohjautuvaa. Tämän lisäksi aineisto koostuu vanhemmille suunnattujen kyselylomakkeiden vastauksista lapsen varhaiseen kielen kehityksen sekä kieliympäristön piirteisiin liittyen. Aineisto on kerättyä Suomessa eri puolilla asuvista viittomakieltä käyttävistä perheistä, joissa on viittomakieltä omaksuvia lapsia ikävälillä 0;8-15;0. Kokonaisuudessaan aineisto koostuu yhteensä 200 lapselta kerätystä aineistosta. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella lasten suomalaisen viittomakielen taitoa kielitaidon eri osa-alueilla sekä kielitaidon eri osa-alueiden yhteyttä ja kytköksiä toisiinsa.
...
Julkaisija
University of JyväskyläAsiasanat
Aineistoon liittyvä(t) julkaisu(t)
- Kanto, L., Kronqvist, A., & Syrjälä, H. (2023). Lasten suomalaisen viittomakielen kehityksen arviointi kielen asemaa tukemassa. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 14(3). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2023/lasten-suomalaisen-viittomakielen-kehityksen-arviointi-kielen-asemaa-tukemassa https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86930
- Kanto, L. (2022). The Development of Childhood Multilingualism in Languages of Different Modalities. In A. Stavans, & U. Jessner (Eds.), The Cambridge Handbook of Childhood Multilingualism (pp. 38-57). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108669771.004 https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92054
- Kanto, L., & Mann, W. (2021). Assessing strength of vocabulary knowledge in deaf and hearing children using Finnish Sign Language. In Collated Papers for the ALTE 7th International Conference, Madrid (pp. 38-42). Association of Language Testers in Europe. Collated papers for the ALTE International Conference. https://www.alte.org/resources/Documents/ALTE%207th%20International%20Conference%20Madrid%20June%202021.pdf
Aineisto tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/ResearchDataset/183639310
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Tutkimusdata [284]
Rahoittaja(t)
Research Council of Finland; Opetus- ja kulttuuriministeriö; Suomen Akatemia; Ministry of Education and CultureRahoitusohjelmat(t)
Akatemiatutkija, SA; Others; Academy Research Fellow, AoF; MuutLisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Tottakai mää tiiän mikä se on englanniks ku se on melkeen sama ruotsiks!" : bilingual and multilingual children learning English : children's views
Vesamäki, Heli (2015)Kaksi- ja monikielisyyttä on tutkittu paljon esimerkiksi lasten kielen kehityksen ja kognitiivisen kehityksen näkökulmasta. Lasten käsityksiä omasta kaksikielisyydestään tai sen vaikutuksista ei ole juurikaan tehty ... -
Visualising Language Students and Teachers as Multilinguals : Advancing Social Justice in Education
Kalaja, Paula; Melo-Pfeifer, Sílvia (Multilingual Matters, 2025)This book fosters an awareness of multilingualism as lived or as subjectively experienced from the perspective of those involved in language education and teacher education. Responding to multilingual and visual turns, it ... -
The Development of Childhood Multilingualism in Languages of Different Modalities
Kanto, Laura (Cambridge University Press, 2022)Multilingualism is not only limited to people or communities using multiple spoken languages, and complex linguistic diversity of signing communities is often seen among signers. This chapter focuses on the special type ... -
Lasten suomalaisen viittomakielen kehityksen arviointi kielen asemaa tukemassa
Kanto, Laura; Kronqvist, Antti; Syrjälä, Henna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2023)Lasten kielitaidon ja kielen kehityksen arviointi ja seuranta on tärkeää monesta eri syystä niin yksittäisen lapsen ja perheen kuin laajemmin kieliyhteisön ja kielen tutkimuksen kannalta. Tässä artikkelissa tarkastellaan ... -
Use of pointing in parent-child interactions by hearing children of deaf and hearing parents : A follow-up from 1- to 3-years of age
Kanto, Laura; Laakso, Minna; Huttunen, Kerttu (Cambridge University Press (CUP), 2024)Pointing plays a significant role in communication and language development. However, in spoken languages pointing has been viewed as a non-verbal gesture, whereas in sign languages, pointing is regarded to represent a ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.