dc.contributor.author | Rantanen, Janette | |
dc.date.accessioned | 2024-04-08T06:10:10Z | |
dc.date.available | 2024-04-08T06:10:10Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94194 | |
dc.description.abstract | Tämä kandidaatintutkielma on narratiivisesti orientoitunut kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastellaan musiikkiteatterin opetusta lukiossa ja sen erityispiirteitä. Tutkielman tarkoituksena on tutkia musiikkiteatterin käsitettä, tarkastella musiikkiteatterin opetusta erityislukiossa ja tutustua musiikkiteatteriin
liittyviin erityispiirteisiin. Tutkielman alussa tutkitaan musiikin asemaa teatterin historiassa maailmalla
ja Suomessa, josta siirrytään käsittelemään musiikkiteatterin opetusta erityislukioissa. Tämän jälkeen tutkielmassa tarkastellaan musiikkiteatterin yksilö- ja yhteisötasoa sekä hyvinvointia. Lopuksi tutkielmassa
käsitellään luovuutta, lahjakkuutta ja älykkyyttä heijastaen niitä musiikkiteatteriin. Tutkielman loppupuolella myös pohditaan, miten opettajan on hyvä suhtautua luovuuteen, lahjakkuuteen ja älykkyyteen.
Tutkielma osoittaa, että musiikkiteatteri on monipuolinen ja vaativa taiteenlaji. Musiikkiteatterilla on
pitkä historia ja sillä on ollut jo varhain viihteen lisäksi opetuksellista arvoa. Erityislukiot tarjoavat lahjakkaille nuorille mahdollisuuden kehittää osaamistaan tarjoamalla monipuolista opetusta ja produktioita.
Musiikkiteatterille hyvin ominainen erityispiirre on yhteisöllisyys ja musiikkiteatteri myös haastaa yksilön minäkuvan kehittymistä. Luovuuden, lahjakkuuden ja älykkyyden käsitteet liittyvät läheisesti toisiinsa ja opettajan on tärkeää muistaa, että nuori on paljon muutakin kuin lahjakkuutensa. Jokaisen nuoren
on tärkeää kokea olevansa hyvä jossakin. | fi |
dc.format.extent | 30 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Teinidraamaa : musiikkiteatteria ja sen erityispiirteitä lukiossa | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202404082763 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | musiikkiteatteri (taiteet) | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.subject.yso | luovuus | |
dc.subject.yso | musikaalit | |
dc.subject.yso | lahjakkuus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |