University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Peruskoulun neljäsluokkalaisten oppilaiden näkökulmia musiikkiin ja kokemuksia musiikista oppiaineena

Thumbnail
View/Open
923.4Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Holopainen, Noora
Date
2020
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää neljäsluokkalaisten oppilaiden ajatuksia musiikista ja kokemuksia musiikista oppiaineena. Ensimmäisenä tutkimuskysymyksenä oli, miten neljäsluokkalaiset määrittelevät musiikin käsitteen. Tutkimuksen toinen kysymys selvitti, miten oppilaat ymmärtävät musiikillisen lahjakkuuden ja kolmannen tutkimuskysymyksen tarkoitus oli selvittää, miten oppilaat kokevat musiikin osana vapaa-aikaa ja koulua. Tutkimuksen ote on kvalitatiivinen ja se toteutettiin kevään 2019 ja kevään 2020 välillä. Aineistonkeruun menetelmänä toimi syvähaastattelu. Keväällä 2019 toteutettuihin haastatteluihin osallistui kuusi neljännen luokan oppilasta. Neljäsluokkalaiset oppilaat määrittelivät musiikin soittamisesta ja laulamisesta syntyväksi ääneksi, jonka tuottaminen ja kuuntelu toimivat tunteiden synnyttäjänä ja ilmaisun kanavana. Erittäin hyväksi kehittynyttä osaamista lapset määrittelivät jo lahjakkuudeksi. Lahjakkuus koettiin kovan harjoittelun tulokseksi, mutta myös osittain synnynnäiseksi. Vapaa-ajalla musiikki näyttäytyy taustamusiikkina arkisissa ja sosiaalisissa tilanteissa. Koulumusiikki koettiin mieluisaksi, vaikka vaikuttamisen mahdollisuus oli vähäistä. Erityisesti bänditoiminnasta pidettiin vapaamuotoisuuden vuoksi. Myös hyvän osaamisen ajateltiin tarvitsevan soittotaitoa ja ymmärtämistä musiikin eri osa-alueista. Merkittävänä tekijänä musiikintunneilla nähtiin kuitenkin asenne ja yrittäminen. Tulosten perusteella musiikki toimii osana tunnereaktioita sekä yhdistyy erilaisiin arkisiin ja sosiaalisiin tilanteisiin kuuntelun, soittamisen ja laulamisen kautta. Musiikki oppiaineena oli neljäsluokkalaisille mieluinen. Tutkimus antaa tietoa neljäsluokkalaisten musiikkikäsityksistä, taidoista ja toiveista, joita opettajien on mahdollista hyödyntää musiikinopetusta suunniteltaessa. ...
Keywords
musiikin oppiaine musiikillinen lahjakkuus lahjakkuus luovuus musiikki oppilaat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003092333

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23403]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Musiikinopettajien kokemuksia musiikin yhteydestä alakoulun oppilaiden kouluhyvinvointiin 

    Hulkko, Antti (2018)
    Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää alakoulun musiikin opettajien käsityksiä siitä, kuinka musiikintunnit ovat yhteydessä oppilaiden yleiseen kouluhyvinvointiin, sekä miten musiikin merkitys koulussa ...
  • Soiton iloa ja musiikin lumoa : yhteissoiton vaikutus lapsen soittomotivaatioon ja luovuuteen soittoharrastuksen alkuvaiheessa 

    Kupari, Hanna (2017)
    Yhteissoiton avulla luodut musiikilliset elämykset ovat tärkeä osa lapsen musiikkiharrastuksen mielekkyyttä soittoharrastuksen alkuvaiheessa. Tässä työssä tutkin, kuinka yhteissoitto lasten sinfoniaorkesteri Trombissa ...
  • Musiikillinen keksintä : oppikirja-analyysi musiikillisen keksinnän tehtävistä Musiikin mestarit 1-6 opettajankirjoissa 

    Jylhä, Päivi (2009)
  • Luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla 

    Korkealaakso, Elina; Posti, Pauliina (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla. Tutkimuksen kohteeksi valikoitui alakoulun toinen luokka, koska ...
  • Peruskoulun liikunnanopettajien kokemuksia liikunnallisesti lahjakkaasta oppijasta inklusiivisessa liikunnan opetuksessa 

    Ukkonen, Juha (2015)
    TIIVISTELMÄ Ukkonen, Juha. 2015. Opettajien kokemuksia liikunnallisesti lahjakkaasta oppijasta inklusii-visessa liikunnanopetuksessa. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväkylän yliopisto, 40 s.,1 liite. Tämän tutkimuksen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre