Peruskoulun neljäsluokkalaisten oppilaiden näkökulmia musiikkiin ja kokemuksia musiikista oppiaineena
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää neljäsluokkalaisten oppilaiden ajatuksia musiikista ja kokemuksia musiikista oppiaineena. Ensimmäisenä tutkimuskysymyksenä oli, miten neljäsluokkalaiset määrittelevät musiikin käsitteen.
Tutkimuksen toinen kysymys selvitti, miten oppilaat ymmärtävät musiikillisen
lahjakkuuden ja kolmannen tutkimuskysymyksen tarkoitus oli selvittää, miten
oppilaat kokevat musiikin osana vapaa-aikaa ja koulua.
Tutkimuksen ote on kvalitatiivinen ja se toteutettiin kevään 2019 ja kevään
2020 välillä. Aineistonkeruun menetelmänä toimi syvähaastattelu. Keväällä
2019 toteutettuihin haastatteluihin osallistui kuusi neljännen luokan oppilasta.
Neljäsluokkalaiset oppilaat määrittelivät musiikin soittamisesta ja laulamisesta syntyväksi ääneksi, jonka tuottaminen ja kuuntelu toimivat tunteiden
synnyttäjänä ja ilmaisun kanavana. Erittäin hyväksi kehittynyttä osaamista lapset määrittelivät jo lahjakkuudeksi. Lahjakkuus koettiin kovan harjoittelun tulokseksi, mutta myös osittain synnynnäiseksi. Vapaa-ajalla musiikki näyttäytyy
taustamusiikkina arkisissa ja sosiaalisissa tilanteissa. Koulumusiikki koettiin
mieluisaksi, vaikka vaikuttamisen mahdollisuus oli vähäistä. Erityisesti bänditoiminnasta pidettiin vapaamuotoisuuden vuoksi. Myös hyvän osaamisen ajateltiin tarvitsevan soittotaitoa ja ymmärtämistä musiikin eri osa-alueista. Merkittävänä tekijänä musiikintunneilla nähtiin kuitenkin asenne ja yrittäminen.
Tulosten perusteella musiikki toimii osana tunnereaktioita sekä yhdistyy
erilaisiin arkisiin ja sosiaalisiin tilanteisiin kuuntelun, soittamisen ja laulamisen
kautta. Musiikki oppiaineena oli neljäsluokkalaisille mieluinen. Tutkimus antaa
tietoa neljäsluokkalaisten musiikkikäsityksistä, taidoista ja toiveista, joita opettajien on mahdollista hyödyntää musiikinopetusta suunniteltaessa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Oppilaiden kokemuksia ilmiöoppimisesta musiikin oppiaineen näkökulmasta Yhteistä virtaa -hankkeessa
Palola, Annukka (2022)Pro gradu –tutkimuksessa tarkastelen ilmiöoppimista musiikin oppiaineen näkökulmasta. Tarkoituksena oli ymmärtää ja kuvata oppilaiden kokemuksia Yhteistä virtaa -hankkeen musiikkityöpajoista. Tutkimusaineistona toimii ... -
Musiikinopettajien kokemuksia musiikin yhteydestä alakoulun oppilaiden kouluhyvinvointiin
Hulkko, Antti (2018)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää alakoulun musiikin opettajien käsityksiä siitä, kuinka musiikintunnit ovat yhteydessä oppilaiden yleiseen kouluhyvinvointiin, sekä miten musiikin merkitys koulussa ... -
"Haamu soittaa pianoa" : neljäsluokkalaisten kokemuksia musiikillisesta pelosta
Henttonen, Katariina (2023)Tämän musiikkipsykologiseen viitekehykseen sijoittuvan maisterintutkielmatutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten neljäsluokkalaiset lapset tunnistavat ja tuntevat musiikillista pelkoa itse määritellystä pelottavasta ... -
Soiton iloa ja musiikin lumoa : yhteissoiton vaikutus lapsen soittomotivaatioon ja luovuuteen soittoharrastuksen alkuvaiheessa
Kupari, Hanna (2017)Yhteissoiton avulla luodut musiikilliset elämykset ovat tärkeä osa lapsen musiikkiharrastuksen mielekkyyttä soittoharrastuksen alkuvaiheessa. Tässä työssä tutkin, kuinka yhteissoitto lasten sinfoniaorkesteri Trombissa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.