Sosiaalityön yliopistokoulutus itseään etsimässä : mitä uutta PBL antaa?
Kröger, T., & Valokivi, H. (2003). Sosiaalityön yliopistokoulutus itseään etsimässä : mitä uutta PBL antaa?. In E. Poikela, & S. Öystilä (Eds.), Yliopistopedagogiikkaa kehittämässä : kokemuksia ja kokeiluja (pp. 423-446). Tampere University Press. https://urn.fi/URN:ISBN:951-44-5762-5
Date
2003Copyright
© 2003 Tampere University Press
Lähes kaikki yliopistokoulutus joutuu sovittamaan yhteen akateemisia tavoitteita ja käytännön työelämän vaatimuksia. Artikkelin tarkoituksena on osallistua tähän keskusteluun pohtimalla sosiaalityön yliopistokoulutuksen opetusmenetelmiä ja sisällöllisiä ydinalueita. Aluksi tarkastellaan sosiaalityön yliopistokoulutukseen liittyviä monia jännitteitä ja käsitellään suomalaisten yliopistojen sosiaalityön koulutusohjelmien painotuksia. Sen jälkeen artikkelissa esitellään Tampereen yliopistossa syksyllä 2002 järjestetty sosiaalityön kurssi, joka toteutettiin PBL-metodin (Problem-Based Learning) mukaisesti. Artikkelissa kuvataan sitä, miksi opetustapa valittiin ja pohditaan sen sovellusmahdollisuuksia sosiaalityön koulutuksessa.
Publisher
Tampere University PressParent publication ISBN
951-44-5762-5Is part of publication
Yliopistopedagogiikkaa kehittämässä : kokemuksia ja kokeilujaKeywords
Original source
https://urn.fi/URN:ISBN:951-44-5762-5Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/14226728
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sosiaalityön asiantuntijuus uusissa rakenteissa : vaatimukset koulutukselle ja tutkimukselle
Mäntysaari, Mikko (Huoltaja-säätiö, 2020) -
Developing Connective Pedagogy in Cultural Research : A Case Study from the Teachers’ Perspective in Adopting a Problem-Based Approach in Higher Education
Kumpulainen, Kaisa; Vierimaa, Sanna; Koskinen-Koivisto, Eerika (MDPI, 2019)The article examines the challenges university teachers face when adopting connective pedagogy in organizing teaching. Instead of studying the learning outcomes of the method, we decided in this research to focus on the ... -
Arjen ja tieteen välissä : sosiaalityön akatemisoitumisen tarkastelua
Matthies, Aila-Leena (Sosiaalipoliittinen yhdistys, 1990)Sosiaalityön akateeminen asema, tiedepohja ja kohteena oleva todellisuus eivät ole itsestäänselviä eikä samoja kaikkialla. Akateemisuuden erityishaasteena on oppiaineen ammatillinen orientaatio. Sosiaalityön tiedepohjaa ... -
Johdanto : sosiaalityön tieteenalan rakentamisen monet kontekstit
Satka, Mirja; Rauhala, Pirkko-Liisa; Moilanen, Johanna; Pohjola, Anneli; Isokuortti, Nanne (Huoltaja-säätiö, 2023) -
Sosiaalityön koulutus portinvartijana sosiaalityöntekijöiden ammattiin
Mänttäri-van der Kuip, Maija; Lähteinen, Sanna; Ristolainen, Hanna; Forsman, Sinikka; Kaitsaari, Tuula; Lunabba, Harry (Sosiaalipoliittinen yhdistys, 2024)Tarkastelemme tässä puheenvuorossa ammatillisen portinvartioinnin ja alalle soveltuvuuden arviointia sosiaalityön koulutuksessa kirjallisuuden ja yliopistoissa kertyneiden kokemustemme pohjalta. Tavoitteenamme on käynnistää ...