Sosiaalityön koulutus portinvartijana sosiaalityöntekijöiden ammattiin
Mänttäri-van der Kuip, M., Lähteinen, S., Ristolainen, H., Forsman, S., Kaitsaari, T., & Lunabba, H. (2024). Sosiaalityön koulutus portinvartijana sosiaalityöntekijöiden ammattiin. Janus : sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehti, 32(2), 209-217. https://doi.org/10.30668/janus.138711
Julkaistu sarjassa
Janus : sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehtiTekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© 2024 Janus Sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehti
Tarkastelemme tässä puheenvuorossa ammatillisen portinvartioinnin ja alalle soveltuvuuden arviointia sosiaalityön koulutuksessa kirjallisuuden ja yliopistoissa kertyneiden kokemustemme pohjalta. Tavoitteenamme on käynnistää keskustelua ja laajentaa ymmärrystä koulutuksen roolista portinvartioinnissa niin opiskelijoiden valintavaiheessa kuin koulutuksen aikanakin. Lähtökohtanamme on, että yliopistoilla ja sosiaalityön opettajilla sekä käytännön opintojaksoilla opiskelijoita ohjaavilla ammattilaisilla on tärkeä rooli portinvartijoina sosiaalityöntekijän ammattiin (ks. Miller & Koerin 2001). Tuomme esiin opettajien ristiriitaistakin roolia yhtäältä tukea opiskelijoita heidän oppimisensa ja hyvinvointinsa haasteissa sekä toisaalta varmistaa, että he määräajassa valmistuessaan soveltuvat ammatillisilta tiedoiltaan ja taidoiltaan sosiaalityöntekijän ammattiin.
Julkaisija
Sosiaalipoliittinen yhdistysISSN Hae Julkaisufoorumista
1235-7812Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/233459076
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sosiaalityön asiantuntijuus uusissa rakenteissa : vaatimukset koulutukselle ja tutkimukselle
Mäntysaari, Mikko (Huoltaja-säätiö, 2020) -
Johdanto : sosiaalityön tieteenalan rakentamisen monet kontekstit
Satka, Mirja; Rauhala, Pirkko-Liisa; Moilanen, Johanna; Pohjola, Anneli; Isokuortti, Nanne (Huoltaja-säätiö, 2023) -
Arjen ja tieteen välissä : sosiaalityön akatemisoitumisen tarkastelua
Matthies, Aila-Leena (Sosiaalipoliittinen yhdistys, 1990)Sosiaalityön akateeminen asema, tiedepohja ja kohteena oleva todellisuus eivät ole itsestäänselviä eikä samoja kaikkialla. Akateemisuuden erityishaasteena on oppiaineen ammatillinen orientaatio. Sosiaalityön tiedepohjaa ... -
Sosiaalityön yliopistokoulutus itseään etsimässä : mitä uutta PBL antaa?
Kröger, Teppo; Valokivi, Heli (Tampere University Press, 2003)Lähes kaikki yliopistokoulutus joutuu sovittamaan yhteen akateemisia tavoitteita ja käytännön työelämän vaatimuksia. Artikkelin tarkoituksena on osallistua tähän keskusteluun pohtimalla sosiaalityön yliopistokoulutuksen ... -
Lastensuojelututkinnosta yhteiskuntatieteelliseen tiedekuntaan : pitkä matka kohti tieteeseen perustuvaa sosiaalityötä
Sipilä, Jorma; Mäntysaari, Mikko; Sipilä-Lähdekorpi, Pirkko (Huoltaja-säätiö, 2023)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.