dc.contributor.advisor | Lakanen, Antti-Jussi | |
dc.contributor.author | Kakko, Heikki | |
dc.date.accessioned | 2024-03-25T12:44:08Z | |
dc.date.available | 2024-03-25T12:44:08Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94075 | |
dc.description.abstract | Tutkimukset osoittavat, että Suomessa on huomattava määrä työssäkäyviä aikuisia, joiden tieto- ja viestintätekniikan (TVT) taidot ovat puutteelliset. Koulutuksen rooli on avainasemassa näiden taitojen kehittämisessä ja vahvistamisessa. Ammatillisen koulutuksen opiskeluvalmiuksia tukevat opinnot (OPVA) keskittyvät opiskelijoiden perustaitojen vahvistamiseen. OPVA haltuun -hankkeen tarkoitus on opetussisältöjä ja järjestämistapoja yhtenäistämällä edistää näiden taitojen kehittymistä. Hankkeen yhtenä tavoitteena on tukea opiskelijoiden oppimista ja vahvistaa heidän osaamistaan digitaitojen alueella, mikä on olennainen osa nykypäivän työelämän vaatimuksia ja ammatillisen koulutuksen tavoitteita.
Tässä pro gradu -tutkielmassa käsitellään digitaalisen opetusmateriaalin kehittämistä tieto- ja viestintätekniikan opiskeluvalmiuksia tukeviin opintoihin ammatillisessa koulutuksessa. Tutkimuksessa korostetaan digitaalisten taitojen keskeistä merkitystä nyky-yhteiskunnassa, niiden tärkeää roolia koulutuksessa sekä tarvetta mukautua työelämän muuttuviin vaatimuksiin. Tutkimuksessa tuotetun digitaalisen sisällön tavoitteena on parantaa opiskelijoiden valmiuksia digitaalisten taitojen oppimisessa.
Tutkimus toteutettiin lukuvuosina 2022–2023. Aineistoa kerättiin haastattelemalla hankkeen opettajia ja asiantuntijoita, jonka lisäksi aineistoa kertyi myös kehittämisryhmän palavereista ja keskusteluista eri koulutusorganisaatioiden OPVA-ammattilaisten kanssa. Tutkimuksessa sovellettiin kehittämistutkimuksen menetelmiä, jossa yhdistettiin teoreettinen ja käytännönläheinen tutkimus iteratiivisen prosessin kautta. Tutkimusprosessi koostui kahdesta kehittämissyklistä. Ensimmäisessä vaiheessa tehtiin teoreettinen ja empiirinen ongelma-analyysi, jonka pohjalta määriteltiin tavoitteet, laadittiin suunnitelma ja luotiin alustava digitaalinen sisältö. Toisessa vaiheessa alustavaa sisältöä kehitettiin edelleen saadun palautteen perusteella.
Tutkimuksen tuloksena syntyi TVT:n opetukseen tarkoitettu oppimisvalmiuksia tukeva digitaalinen oppimateriaali. Kehitetty sisältö tarjoaa työkaluja opettajille ja koulutusorganisaatioille opetuksen laadun parantamiseksi ja oppimisvalmiuksien kehittämiseksi. Tutkielmassa syntynyt oppimateriaali julkaistaan Opetushallituksen avointen oppimateriaalien kirjastossa osana OPVA-kampus sisältöä, jossa se on kaikkien OPVA-opetuksesta vastaavien tahojen vapaasti hyödynnettävissä. | fi |
dc.format.extent | 108 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Opiskeluvalmiuksia tukevan digitaalisen sisällön kehittäminen tieto- ja viestintätekniikan opetukseen ammatillisessa koulutuksessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202403252616 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Educational Technology | en |
dc.contributor.oppiaine | Koulutusteknologia | fi |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | ammatillinen koulutus | |
dc.subject.yso | tietotekniikka | |
dc.subject.yso | digitaalinen oppimateriaali | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |