Opiskeluvalmiuksia tukevan digitaalisen sisällön kehittäminen tieto- ja viestintätekniikan opetukseen ammatillisessa koulutuksessa
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tutkimukset osoittavat, että Suomessa on huomattava määrä työssäkäyviä aikuisia, joiden tieto- ja viestintätekniikan (TVT) taidot ovat puutteelliset. Koulutuksen rooli on avainasemassa näiden taitojen kehittämisessä ja vahvistamisessa. Ammatillisen koulutuksen opiskeluvalmiuksia tukevat opinnot (OPVA) keskittyvät opiskelijoiden perustaitojen vahvistamiseen. OPVA haltuun -hankkeen tarkoitus on opetussisältöjä ja järjestämistapoja yhtenäistämällä edistää näiden taitojen kehittymistä. Hankkeen yhtenä tavoitteena on tukea opiskelijoiden oppimista ja vahvistaa heidän osaamistaan digitaitojen alueella, mikä on olennainen osa nykypäivän työelämän vaatimuksia ja ammatillisen koulutuksen tavoitteita.
Tässä pro gradu -tutkielmassa käsitellään digitaalisen opetusmateriaalin kehittämistä tieto- ja viestintätekniikan opiskeluvalmiuksia tukeviin opintoihin ammatillisessa koulutuksessa. Tutkimuksessa korostetaan digitaalisten taitojen keskeistä merkitystä nyky-yhteiskunnassa, niiden tärkeää roolia koulutuksessa sekä tarvetta mukautua työelämän muuttuviin vaatimuksiin. Tutkimuksessa tuotetun digitaalisen sisällön tavoitteena on parantaa opiskelijoiden valmiuksia digitaalisten taitojen oppimisessa.
Tutkimus toteutettiin lukuvuosina 2022–2023. Aineistoa kerättiin haastattelemalla hankkeen opettajia ja asiantuntijoita, jonka lisäksi aineistoa kertyi myös kehittämisryhmän palavereista ja keskusteluista eri koulutusorganisaatioiden OPVA-ammattilaisten kanssa. Tutkimuksessa sovellettiin kehittämistutkimuksen menetelmiä, jossa yhdistettiin teoreettinen ja käytännönläheinen tutkimus iteratiivisen prosessin kautta. Tutkimusprosessi koostui kahdesta kehittämissyklistä. Ensimmäisessä vaiheessa tehtiin teoreettinen ja empiirinen ongelma-analyysi, jonka pohjalta määriteltiin tavoitteet, laadittiin suunnitelma ja luotiin alustava digitaalinen sisältö. Toisessa vaiheessa alustavaa sisältöä kehitettiin edelleen saadun palautteen perusteella.
Tutkimuksen tuloksena syntyi TVT:n opetukseen tarkoitettu oppimisvalmiuksia tukeva digitaalinen oppimateriaali. Kehitetty sisältö tarjoaa työkaluja opettajille ja koulutusorganisaatioille opetuksen laadun parantamiseksi ja oppimisvalmiuksien kehittämiseksi. Tutkielmassa syntynyt oppimateriaali julkaistaan Opetushallituksen avointen oppimateriaalien kirjastossa osana OPVA-kampus sisältöä, jossa se on kaikkien OPVA-opetuksesta vastaavien tahojen vapaasti hyödynnettävissä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Yksilöllistä ohjausta ja yhteisöllistä toimintaa" : opiskeluvalmiuksia tukevat (OPVA)- opinnot ammatillisessa koulutuksessa
Savolainen, Minna (2023)Opiskeluvalmiuksia tukevat (OPVA) -opinnot ammatillisessa koulutuksessa mahdollistuivat 2018 lakiuudistuksen myötä. OPVA-opinnot sisältävät esimerkiksi kieli- tai matemaattisiin valmiuksiin, digitaitoihin, työelämätaitoihin ... -
Yksilön ja yhteisön kielitaitoa : maahanmuuttajaopiskelijoiden kertomuksia kommunikointihalukkuudestaan ja käsityksistään suomesta opiskelukielenä ammatillisessa koulutuksessa
Kulju, Jonna (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2016)The present study focuses on three immigrants' narratives about Finnish at vocational education. The aim is to investigate how immigrants narrate about willingness to communicate and learner beliefs and how they portray ... -
Taitava Keski-Suomi -tutkimus Osa 2, Työelämäyhteistyö ammatillisessa koulutuksessa ja työyhteisöjen oppiminen
Tynjälä, Päivi; Nikkanen, Pentti; Volanen, Matti Vesa; Valkonen, Sakari (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2005) -
Oppimateriaalien kehittäminen, hyödyntäminen ja rooli tieto- ja viestintätekniikan opetuksessa
Ekonoja, Antti (University of Jyväskylä, 2014) -
Digitaalinen oppimateriaali tekstiili- ja muotialan ammatillisen kehittymisen tukena
Kaukola, Anu (2022)Tämä tutkimus käsittelee digitaalisen oppimateriaalin käyttöä tekstiili- ja muotialan ammatillisessa koulutuksessa. Tutkimuksen tavoitteena on löytää digitaalisen materiaalin elementtejä, jotka tukevat tekstiili- ja muotialan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.