Paljon asennetta, vähän tekoja : ilmastonmuutosasenteiden yhteys suomalaisten ympäristökäyttäytymiseen
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Ilmastonmuutos on yksi suurimmista maailmanlaajuisista kriiseistä. Ihmisten toiminnasta johtuvat päästöt lisäävät ilmakehässä luonnostaan esiintyvien kasvihuonekaasujen määrää, joka vauhdittaa maapallon ilmastonlämpenemistä. Ilmastonmuutos on globaaliongelma, mutta yksittäiset ihmiset voivat vaikuttaa arjen teoillaan päästöihinsä. Suomalaisten ympäristökäyttäytymistä tutkimalla saadaan lisätietoa
tähän globaaliin ongelmaan.
Maisteritutkielmassa kuvataan suomalaisten ilmastonmuutokseen liittyviä asenteita ja ympäristötekoja sekä niiden välistä yhteyttä. Työn teoreettinen viitekehys pohjautuu Fishbeinin ja Ajzenin
(1980,2015) Harkitun toiminnan teoriaan, joka pyrkii selittämään asenteiden ja käyttäytymisen välistä
suhdetta ihmisen toiminnassa. Ympäristösosiologiassa tunnistettu ilmiö asenteiden ja käyttäytymisen
välisestä vajeesta tuo lisätietoa ilmiön vaikutuksesta suomalaisessa yhteiskunnassa.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen Pearsonin korrelaatiokerroin ja lineaarinen regressioanalyysi, joiden avulla käsiteltiin International Social Survey Programmen vuoden 2020 ilmastokyselyn
aineisto (n = 1137). Vastausprosentti oli 40,6 %. Ilmastoaineistossa oli 121 muuttujaa ja vastaajat olivat
15–74- vuotiaita suomalaisia.
Tulosten mukaan ilmastonmuutosasenteen ja ympäristökäyttäytymisen välinen yhteys on
heikko suomalaisessa yhteiskunnassa. Asenne johtaa positiiviseen ilmastokäyttäytymiseen vain naudan- ja lampaanlihan syönnin sekä automatkailun kohdalla. Kansainvälisissä tutkimuksissa olleet syyt asennekäyttäytymiskuiluun, kuten esimerkiksi tiedon puute ympäristöteoista tai henkilökohtaisen kokemuksen puute ympäristöongelmista, eivät olleet merkittäviä tekijöitä suomalaisten keskuudessa. Ympäristömyönteistä käyttäytymistä ennustavat enemmänkin taustatekijät, kuten yksilön henkilökohtainen
tulotaso, sukupuoli ja ikä, kuin itse ilmastonmuutosasenne. Alhainen tulotaso ja naissukupuoli nousivat
kaikista suurimmaksi ilmastotekojen myönteiseksi ennustajaksi. Tutkielmassa selvitettiin vain yksilön
hiilidioksidipäästöjä, eikä muunkaltaista ympäristökäyttäytymistä tutkittu.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28143]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Exploring the role of teachers’ attitudes towards inclusive education, their self-efficacy, and collective efficacy in behaviour management in teacher behaviour
Gülsün, İpek; Malinen, Olli-Pekka; Yada, Akie; Savolainen, Hannu (Elsevier, 2023)Using a sample of 384 Finnish teachers, in this study we explored how teachers' attitudes towards inclusive education, self-efficacy, and collective efficacy in behaviour management affect their behaviours in teaching ... -
Using an integrated social cognition model to predict COVID‐19 preventive behaviours
Lin, Chung‐Ying; Imani, Vida; Majd, Nilofar Rajabi; Ghasemi, Zahra; Griffiths, Mark D.; Hamilton, Kyra; Hagger, Martin S.; Pakpour, Amir H. (John Wiley & Sons, 2020)Objectives Rates of novel coronavirus disease 2019 (COVID‐19) infections have rapidly increased worldwide and reached pandemic proportions. A suite of preventive behaviours have been recommended to minimize risk of COVID‐19 ... -
Attitudes toward CSR : the attitudes of Finnish trade unions' representatives toward corporate social responsibility practices
Pietiläinen, Ella (2015)The aim of this study was to investigate the attitudes of trade union representatives toward companies’ CSR practices. The research participants were representatives of altogether nine Finnish trade unions and one Finnish ... -
Teacher's attitudes towards inclusion and the inclusion of students with emotional and behavioural disorders
Anastasiadou, Elisavet (2016)Inclusion is both a symbolic and a practically meaningful process inextricably inter-twined with equity, social and educational participation. Teachers are a fundamental part of this process. Therefore, their attitudes ... -
Self-injurious behavior : assessment and treatment
Tapola, Vojna (University of Jyväskylä, 2016)This research explored the conceptualisation of self-injurious behavior (SIB) in terms of similarities and differences amongst the two types of this behavior. It further explored the efficacy of a brief psychological ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.