Sosiaalityön asiantuntijuuden ilmeneminen asiakastietojärjestelmien kautta
Tekijät
Päivämäärä
2024Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.
Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan sosiaalityön asiantuntijuutta asiakastietojärjestelmien hyödyntämisen näkökulmasta. Tutkimuskysymykset tässä tutkielmassa ovat: 1) Mitä haasteita ja mahdollisuuksia asiakastietojärjestelmät asettavat sosiaalityön asiantuntijuudelle haastateltavien sosiaalityöntekijöiden näkökulmasta? 2) Millaisia näkemyksiä sosiaalityöntekijöillä on asiakastietojärjestelmien kehittämisestä tukemaan sosiaalityön asiantuntijuutta? Tutkielmassa tarkasteluun on liitetty myös laajemmin sosiaalityön ja digitalisaation välisen suhteen pohdintaa. Lisäksi tutkielmassa pyritään tuomaan esille tekijöitä asiakastietojärjestelmien kehittämiseksi vastaamaan paremmin sosiaalityön asiantuntijuutta. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä hyödynnetään asiantuntijuuteen liittyviä näkökulmia perinteisestä asiantuntijuudesta avoimeen, jaettuun ja kollektiivisesti muodostettuun asiantuntijuuteen.
Tutkielma on toteutettu laadullisen tutkimuksen menetelmin. Tutkielman aineistona toimii yhdeltä hyvinvointialueelta sosiaalipäivystyksen yksiköstä kerätyt, viiden sosiaalityöntekijän teemahaastattelut. Aineisto on analysoitu teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Tutkielman tulosten perusteella asiakastietojärjestelmien käyttö näyttäytyi sosiaalityöntekijöiden tiedonmuodostuksen ja dokumentoinnin välineenä asiakastyössä. Asiakastietojärjestelmiin dokumentoidun tiedon nähtiin palvelevan ensisijaisesti asiakkaan etua sekä myös työntekijöiden välistä yhteistyötä. Lisäksi asiakastietojärjestelmien hyödyntämisestä oli löydettävissä yhteyksiä sosiaalityön asiantuntijuuteen asiantuntijuuden avoimuutta ja jakamista tukevana tekijänä. Aineistosta oli paikannettavissa elementtejä sosiaalityön paikan hahmottamisesta sekä digitaalisessa että fyysisessä maailmassa, mikä tukee myös aikaisempaa tieteenalan tutkimusta ilmiöstä. Sosiaalityön osaamista ja asiakastietojärjestelmien kehittämistä tarkastellessa tuloksissa korostuivat sosiaalityöntekijöiden osaamisen eteenpäin viemisen merkitys sekä järjestelmien yhteiskehittäminen, mikä mukailee myös ajatusta kollektiivisesta asiantuntijuudesta. Aineiston valossa tekoäly nähtiin sosiaalityössä asiantuntijuutta mahdollisesti tukevana tekijänä, mutta ei sosiaalityön asiantuntijoita täysin korvaavana ratkaisuna.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sosiaalityön asiantuntijuuden vahvistaminen moniammatillisessa yhteistyössä
Kempe-Jalonen, Hanna (2022)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää olemassa olevan tutkimustiedon avulla, mitkä tekijät vahvistavat sosiaalityön asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä. Tarkastelen sosiaalityön asiantuntijuuden ... -
Sosiaalityön neljäs käänne : asiantuntijuuden mahdollisuudet vahvan hyvinvointivaltion jälkeen
Mutka, Ulla (Jyväskylän yliopisto, 1998) -
Sähköinen sosiaalityö : erään sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymän sosiaalityön sähköisen asioinnin näkökulmia
Björk, Minna (2021)Digitalisaatio ja yhteiskunnan sähköistäminen on useiden toimintajärjestelmien yhteistoiminnan tulos. Sähköisiä palveluja on kehitetty jo kaksi vuosikymmentä erilaisten kansallisten ohjelmien ja hankkeiden avulla. Terveyden ... -
Asiakastietojärjestelmien vaikutukset sosiaalityöntekijöiden työhön
Hollo, Aino (2023)Tutkimuksen tehtävänä on kartoittaa, millaisia käsityksiä sosiaalityöntekijöillä on asiakastietojärjestelmien vaikutuksista sosiaalityöhön. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan sosiaalityöntekijöiden näkemyksiä asiakastie ... -
Sosiaalialan ammattilaiset halukkaita osallistumaan asiakastietojärjestelmien kehittämiseen : osallistumistavoissa kehitettävää
Martikainen, Susanna; Salovaara, Susi; Ylönen, Katri; Tynkkynen, Elina; Kaipio, Johanna; Lääveri, Tinja (Sosiaali- ja terveyshuollon tietojenkäsittely-yhdistys, 2020)Tietojärjestelmien kehittämistyön lähtökohtana tulee olla vahva ymmärrys käyttäjien tarpeista, tehtävistä sekä toimintaympäristöstä. Lisäksi suunnitteluratkaisuja tulee arvioida käyttäjien kanssa kehittämisprosessin aikana ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.